Borgmestertale og hestebesøg til åbning af støttecenter for udsatte børn

Med behørig afstand og god håndhygiejne blev Barnets Blå Hus i Slagelse åbnet med borgmestertale, hesteparade, gæster og flotte gaver. Barnets Blå Hus er en del af Blå Kors og hjælper børn og familier fra hjem med alkoholmisbrug.
Inge OverGaard Jakobsen, leder af Barnets Blå Hus i Slagelse, glæder sig over den hjælp og støtte, som Barnets Blå Hus allerede har fået fra flere forskellige sider. Foto: Privat

På festlig vis åbnede Barnets Blå Hus i Slagelse fredag den 11. september med heste fra Gardehusarregimentets Hesteskadron, der linede op i Langes Gård 10, hvor Barnets Blå Hus har sin indgang.

Borgmester John Dyrby Paulsen klippede den røde snor og lagde i sin tale vægt på faglighed og samarbejde og de frivilliges indsats, som afgørende elementer for at hjælpe børn og udsatte familier.

Vicegeneralsekretær i Blå Kors Danmark Kresten Kragh-Schmidt fremhævede det særlige i Barnets Blå Hus´ opgave med at yde hjælp, der kan skabe en livslang forandring for den enkelte og familien.

I talerrækken indgik også Michael Bach Rasmussen, direktør i Spar Nord Slagelse, som overrakte en donation på 110.000 kr., der udgør en sjettedel af en samlet pengedonation til Barnets Blå Hus i Danmark. En donation, der er øremærket til aktiviteter for børn og unge og kompetenceudvikling af frivillige i Barnets Blå Hus.

”Vi er meget taknemmelige for al den hjælp og støtte, vi får fra så mange forskellige sider, og vi glæder os til at udfylde vores opgave med terapibehandling til børn og til at give støtte gennem aktiviteter og fællesskab,” siger Inge Overgaard Jakobsen, der er leder i Barnets Blå Hus i Slagelse

Blandt gæsterne på dagen var interesserede fra Slagelse, fra netværket omkring Barnets Blå Hus, frivillige og medarbejdere i Blå Kors Danmark.

Allerede godt i gang

Barnet Blå Hus er allerede godt i gang med aktiviteter for børn og familier og er altså nu officielt åbnet.

"Vi er glade for, at der allerede er nogen, der har taget imod vores tilbud, og vi håber, at flere, der har brug for hjælp, vil henvende sig. Barnets Blå Hus er for alle børn og familier, som har behov for hjælp på baggrund af misbrug i familien," siger Inge Overgaard Jakobsen.

Inge Overgaard Jakobsen modtager gerne henvendelser pr. telefon eller mail, ioj@blaakors.dk, 29422721, fra sagsbehandlere i kommuner og fagpersoner i institutioner og skoler om familier, som kan henvises til hjælp i Barnets Blå Hus.

Familier kan også selv henvende sig til Barnets Blå Hus, hvis de ønsker hjælp.