Borgerrådgiveren i Lyngby-Taarbæk sætter spor med den første årsberetning
Siden 1. marts 2022 har Lyngby-Taarbæk Kommune haft en borgerrådgiver, der hjælper i dialogen mellem borgerne og kommunen og øger fokus på retssikkerheden. Hun har netop afgivet sin første årsberetning, der kaster lys over, hvordan kommunens sagsbehandling opleves af de borgere, der har kontaktet borgerrådgiveren.
Borgerrådgiveren har behandlet 183 henvendelser fra 1. marts 2022 og frem til årets udgang. Henvendelserne drejer sig oftest om, at borgerne oplever, at sagsbehandlingen går for langsomt eller at borgerne ikke kan få kontakt til en bestemt forvaltning eller sagsbehandler. Andre kontakter borgerrådgiveren, fordi de har spørgsmål til sagsbehandlingsproceduren, ønsker at klage over en konkret afgørelse eller fordi de ganske simpelt ikke ved, hvem de ellers skal kontakte i kommunen.
Borgerrådgiveren hjælper med at understøtte, at kommunen tager hånd om borgerne, så de kan føle sig set, hørt og forstået. Beretningen viser, hvordan vigtige hensyn som forvaltningsret og god forvaltningsskik skaber rammerne for det bedste sagsforløb.
Årsberetningen viser også, at kommunen med fordel kan blive bedre til at lære af klager over sagsbehandlingen. Forvaltningen kan bl.a. lære ved at være nysgerrig på de sager, hvor borgerne ikke er tilfredse med sagsbehandlingen. Beretningen sætter fokus på, at det ofte er vigtigt at se på, hvordan vejen hen til en afgørelse har været og ikke blot fokusere på afgørelsens resultat. For mange borgere er selve processen hen til en afgørelse af afgørende betydning i forhold til at have tillid til, at den senere afgørelse er lovmedholdelig.
Borgmester Sofia Osmani siger: ”Borgerrådgiverens input er værdifuldt og peger på muligheder for forbedringer og læring i den løbende kontakt til borgerne. Det er afgørende, at de mange tusinder henvendelser kommunen får hvert eneste år behandles korrekt. Vi kan nok ikke undgå fejl, men vi kan lære af dem og lytte til borgerne og borgerrådgiveren for at forbedre os og yde den bedst mulige service.”
Når borgeren føler sig set, hørt og forstået og også inddraget og velinformeret og vejledt i en venlig og imødekommende dialog, kan de oftest i højere grad acceptere en afgørelse, selvom de er uenige i resultatet. I årsberetningen anbefaler borgerrådgiveren også, at kommunen vedtager en tilbagemeldingsgaranti, så det sikres, at borgerne får et svar på deres henvendelser og spørgsmål inden for rimelig tid.
Borgerrådgiveren Gyda Kaptain udtaler: ”Mit første år som borgerrådgiver er fløjet af sted. Sikke en velkomst jeg har fået af både borgere, ansatte og politikere. Jeg vil gerne takke borgerne for at vise mig tillid og åbne op om deres svære sager. Det er ikke altid nemt. Samtidigt er jeg også imponeret over, hvordan samarbejdet med forvaltningen er gået. De ansatte arbejder med borgerne i centrum, og når der er grus i maskineriet, så er alle i de fleste tilfælde opsatte på, at vi skal lære at vedligeholde maskinen bedre, så gruset ikke sætter sig fast en anden gang. Det lykkes vi med i fællesskab i rigtig mange tilfælde. Det er klart, at der er stadig behov for vedligeholdelse, tandhjul der skal smøres og grus der skal fjernes. Det håber jeg, at vi i fællesskab vil forbedre i dag, i morgen og de næste mange år.”
Læs mere om borgerrådgiveren og den seneste beretning på kommunens hjemmeside.
Nøgleord
Billeder
Information om Lyngby-Taarbæk Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lyngby-Taarbæk Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lyngby-Taarbæk Kommune
”Vi skal ikke sælge det som sur tjans, men som et fedt fællesskab”25.11.2024 11:39:04 CET | Pressemeddelelse
Frivillige færdiggjorde frivillighedsuddannelse (Pressemeddelelse udsendt af DGI 24. nov. 2024)
Geotermisk anlæg muligvis på vej til Lyngby-Taarbæk Kommune18.11.2024 10:59:45 CET | Pressemeddelelse
Fjernvarmenettet udbygges betydeligt i de kommende år i overensstemmelse med Lyngby-Taarbæk Kommunes Varmeplan 2022-2030.
Lyngby-Taarbæk Kommune og Røde Kors indgår samarbejde15.11.2024 11:41:19 CET | Pressemeddelelse
Samarbejdsaftalen skal sikre hjælp og støtte i krisesituationer
Baunehøj fortsætter som udviklingsplejecenter3.10.2024 16:00:34 CEST | Pressemeddelelse
Målet er fortsat stigende trivsel for beboerne og høj arbejdsglæde
Bredt flertal - C, F, A, B, V, Ø og M - indgår budgetaftale 2025-28 i Lyngby-Taarbæk26.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Budgettet prioriterer særligt skoler samt børn og unge i udsatte positioner ligesom vedligehold fremrykkes på udvalgte offentlige arealer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum