Borgere i Kærby skal indsamle data om højtstående grundvand

Overvågning af grund- og regnvand i Kærby, Nordjylland, skal bidrage til øget viden om højtstående grundvand. Data fra området skal indsamles i et tæt samarbejde med de lokale beboere i og omkring Østerådalen.
Østerådalen i Kærby.

Syd for Limfjorden i et område med ligusterhække og børnevenlige villaveje kæmper beboere mod et stigende problem, som bogstaveligt talt lurer under jordoverfladen. Her giver et højtstående grundvandsniveau oversvømmede græsplæner og fugtige kældre til stor bekymring og irritation for borgerne i og omkring Østerådalen ved Kærby.

Et nyt projektsamarbejde mellem Aalborg Forsyning, Aalborg Kommune, Aalborg Universitet, NIRAS og borgerne i Kærby skal bidrage til en øget forståelse af samspillet mellem regnvand, grundvand, vandløb og afløbssystemer i området. Det skal give overblik og bidrage med ny viden om det højtstående grundvandsniveau ved Østerådalen.

Borgerinddragelse og databaseret viden

Borgerne i Kærby skal hjælpe til med at aflæse og indsende data (online) om det daglige vandniveau over en treårig periode. Derfor er der installeret en række nye målestationer og målepæle ved Østerådalen. Derudover er der installeret en række sensorer, som skal kortlægge grundvandsniveauet frem mod 2022.

De nye data skal medvirke til at beregne scenarier og undersøge vandets rejse. Derudover skal de nye data give viden om hvilke tekniske løsninger, der potentielt kan modvirke det stigende grundvand.

Sådan går borgerinddragelse og data hånd i hånd og medvirker til at give nye indsigter.

Læs hele pressemeddelelsen på niras.dk her.

Østerådalen i Kærby.

NIRAS indgår partnerskab med HEINEKEN for at støtte arbejdet med at reducere CO2-udledning på bryggerier20.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

HEINEKEN, verdens mest internationale bryggeri, har nået en ny milepæl på sin vej mod Net Zero. Virksomheden har indgået aftaler med tre nye partnere, NIRAS, Arcadis og Royal HaskoningDHV til sit globale Net Zero Production-program. Disse partnere bidrager med teknisk ekspertise til at understøtte HEINEKENs globale ambition om at nå Net Zero i scope 1 og 2 inden 2030.

NIRAS overtager irske FDT Consulting Engineers and Project Managers Ltd og styrker sin voksende procesindustriforretning1.7.2024 11:06:13 CEST | Pressemeddelelse

Ingeniør- og rådgivningsvirksomheden NIRAS har opkøbt irske FDT Consulting Engineers and Project Managers Ltd den 1. juli 2024. Ved at slutte sig til NIRAS vil FDT Consulting Engineers and Project Managers bidrage til NIRAS’ voksende globale ingeniørrådgivning, der opererer inden for en bred vifte af industrier, herunder fødevarer, pharma/life science samt grønne brændstoffer og biosolutions.

The NIRAS Group strengthens their board with three new members21.5.2024 15:48:32 CEST | Pressemeddelelse

NIRAS’s newly launched strategy aims at expanding its presence in key markets across Northern Europe and other selected customer segments. To help deliver on this, NIRAS is pleased to announce the appointment of three prominent figures to their Board: Henriette Schütze, future CFO at Gyldendal, Søren Holm Johansen, former Executive Director of the Rambøll Group, and Torsten Steenholt, Senior Vice President of Novonesis.