Borger-finansieret Brugs åbner med et brag

Lørdag den 18. august kl. 8.00 åbner Dagli´Brugsen Stevnstrup efter en omfattende udbygning og modernisering.

Det usædvanlige ved åbningen er, at det er den første dagligvarebutik, der er finansieret gennem crowdfunding i så stort format.

Cirka 150 af byens borgere har via Coop Crowfunding lånt butikken i alt 3 millioner kr., som var forudsætning for, at den tiltrængte modernisering kunne realiseres. Udover borgerne skød det lokale pengeinstitut, Langå Sparekasse, også penge ind for at støtte lokalsamfundet.

Resultatet er blevet en topmoderne butik på knap 600 kvm.

”Det har været et eksperiment. Dels villle vi se om, der er vilje til at gå ind i så store crowdfunding-projektet som dette – der er det største af de ca. 20 projekter Coop allerede har gennemført. Dels vil vi se, hvad det betyder for kundernes loyalitet, når de selv har penge så direkte på spil,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen.

Kunderne får forrentet deres lån med tre procent om året. Typisk har de hver investeret mellem 5.000 kr. og 20.000 kr. Det tog blot 72 dage, før projektet var finansieret.

Butikken har givet underskud i mange år, og var lukningstruet, da uddeler Alex Bach overtog ledelsen. Han har vendt udviklingen og øget omsætningen med 50 procent på få år. Med moderniseringen forventer han, at omsætningen vil vokse markant de kommende år – og dermed er byens eneste butik fremtidssikret.

”Stevnstrup har været inde i en meget positiv udvikling gennem de seneste år, og både nye og gamle borgere er meget loyale over for butikken. Så vi glæder os over at kunne kvittere med en langt flottere, mere attraktiv og spændende butik,” siger Alex Bach.

Han har sat som mål, at butikken på åbningsdagen skal have den største omsætning i Dagli´Brugsens historie. Udover mange åbningstilbud er der tæt program gennem hele dagen fra kl. 8 – 21: Fra gratis morgenkaffe og rundstykker, til fadøl og pølser, kager og hoppeborg. Udover butikkens faste stab af i alt 25 medarbejdere, får butikken på åbningsdagen forstærkning fra andre Dagli´Brugser i området.

Yderligere information: Uddeler Alex Bach, Dagli'Brugsen Stevnstrup, 8646 7033 / alex.bach@daglibrugsen.dk

Kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen, 2053 5274

Redaktionen er meget velkommen til åbningen. Tilmelding:alex.bach@daglibrugsen.dk

Adresse: Grenstenvej 1, Stevnstrup, 8870 Langå