Borger beder Dyreværnet om hjælp: 13 hunde skal nu igennem omfattende undersøgelser

For mange danskere står de kommende dage i Påskens tegn. Feriedagene skal benyttes optimalt, der skal slappes af, spilles kort og spises lækre retter. Hos Dyreværnet er der derimod ekstra travlhed: En borger fra Esbjerg har netop overdraget sine 13 hunde af racen Chihuahua til foreningen, og de mange snuder flyttede torsdag ind på internatet i Rødovre.
En af de 13 chihuahua, der netop er ankommet til Dyreværnet. Fotocredit: Dyreværnet

Det er ikke første gang, at Dyreværnet henter større hundehold fra udsatte borgere i Danmark. Denne gang er sagen dog en smule anderledes, da det er borger selv, der har kontaktet foreningen og bedt om hjælp. I forbindelse med en flytning til en bolig, hvor så stort et hundehold ikke var tilladt, indså ejer, at der skulle findes en anden løsning. Hundene, der angiveligt er mellem fire og 15 år, skal nu igennem omfattende undersøgelser, og det lægger ekstra pres på Dyreværnets i forvejen meget travle internat:

- Nogle af hundene er svært overvægtige og skal have fortaget omfattende tandbehandlinger, fortæller Rikke Christensen-Lee, der ikke blot er direktør for Dyreværnet, men også uddannet dyrlæge:

- Jeg har kun ros til overs for ejerne, der har indset, at de havde behov for hjælp og derfor rækker ud efter den. Når det er sagt, så må vi stadig erkende, at det er en enorm opgave for os – både mandskabsmæssigt og økonomisk – når der pludselig flytter så mange logrende beboere ind på vores i forvejen propfyldte internat.

Det er mere reglen end undtagelsen, at det er op til en højtid, at internatet er fuldt belagt. Men selvom pladsen er trang og økonomien ikke altid er til det, skal der findes plads til de mange små snuder.

- Vi har ALDRIG plads nok og det er jo både godt og skidt, smiler den fortravlede direktør skævt. – Men sådan er det at arbejde i en dyreværnsforening. Vi må træde til, når behovet er der, og det gør vi naturligvis.

Hvornår de mange chihuahua-hunde kommer til adoption, vides endnu ikke.

Man kan læse mere om deres skæbner på www.dyreværnet.dk, hvor det også vil blive annonceret, når de er klar til at flytte ud til nye familier.

For yderligere information eller fotos kontakt venligst Dyreværnets kommunikationschef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15.

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger og blev stiftet i 1898. Foreningen driver et internat i Rødovre ved København samt et internat i Kolding. Med sine tre dyreambulancer er Dyreværnet en af Danmarks mest driftige dyreværnsforeninger og hvert år skaffer Dyreværnet nye hjem til ca. 1.300 kæledyr.

For yderligere information og/eller øvrige fotos kontakt venligst Dyreværnets PR-chef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15.

De mange snuder skal alle til dyrlæge. Fotocredit: Dyreværnet
Nogle af hundene er svært overvægtige. Fotocredit: Dyreværnet