Børge Mogensens børnemøbler dekoreres af HuskMitNavn

Når Irma i weekenden inviterer København til messen Mad & Glæde i Forum, kan gæsterne også opleve nogle helt unikke møbler.

FDB Møbler er nemlig med på messen og på deres stand kan man se, hvad der kommer ud af det, når dansk samtidskunst møder klassisk dansk møbeldesign.

Den danske kunstner HuskMitNavn har dekoreret et sæt børnemøbler, der er designet af arkitekt Børge Mogensen tilbage i 1946, og som netop er blevet relanceret.

De charmerende møbler vil på et senere tidspunkt blive bortauktioneret til fordel for Mødrehjælpen – de vil altså ikke blive sat i produktion, men vil være unika.

Yderligere information: Marketingchef Rikke Hyldsberg Søgaard, Irma, 5159 3832

Vedhæftet til redaktionens frie brug foto af de fire møbler dekoreret af HuskMitNavn.

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020. Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid. Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere). ”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet. De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er: Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001) Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker Central tilstan