EjendomDanmark

Boost dansk økonomi: Sådan kan der gives tiltrængt kickstart til boligmarkedet

Genstart af Danmark - med fokus på et skabe flere job, give forbrugerne penge mellem hænderne og understøtte boligmarkedet. EjendomDanmark lancerer i dag et katalog og en analyse om genopretning af Danmark efter coronakrisen. Blandt forslagene er midlertidig eller permanent fjernelse af tinglysningsafgiften.

Dansk økonomi står overfor en gigantisk genopretning. Der findes ikke en enkelt løsning, der med et snuptag kan gøre det alene; dansk økonomi skal have et boost fra flere steder. Og særligt tinglysningsafgiften – boligkøbernes glemte udgift – kan være et ideelt element at sætte ind i en plan for genopretningen.

En fjernelse af tinglysningsafgiften kan give forbrugerne 7 mia. kr. mere til at svinge dankortet, skabe 7.500 nye jobs, og samtidig vil det understøtte et vaklende ejendomsmarked. Derfor foreslår EjendomDanmark en enten permanent eller midlertidig afskaffelse af den.

Tingslyningsafgiften er reelt en skat på køb af både private boliger og erhvervsejendomme samt på refinansiering af lån, og derfor vil det gøre en markant forskel for både ejendomsbranchen og privatpersoner:

”Nu er vi ved at genåbne samfundet, og tiden er inde til at lave en plan for, hvordan vi genskaber de tusinder af tabte arbejdspladser og få troen på fremtiden tilbage. Tinglysningsafgiften er oplagt at se på, fordi den vil gøre øge forbrugsmulighederne og samtidig sikre ejendomsmarkedet, som en stabil platform i en usikker tid,” siger adm. direktør i EjendomDanmark, Jannick Nytoft.

Hård opbremsning

EjendomDanmark peger på, at handelen med ejerlejligheder bremsede brat op under nedlukningen, og at der er forventninger om prisfald på mellem 5 og 11 procent i år. Her kan en fjernelse af den for mange boligkøbere oversete udgift gøre en mærkbar forskel – og samtidig har privatforbruget brug for at få et boost, så det kan genstarte.

Forslaget om en fjernelse af tinglysningsafgiften indgår i en større genstartspakke, der samlet kan skabe op mod 25.000 jobs i Danmark. Pakken indeholder blandt andet forslag om midlertidig sænkelse af momsen, en 5G pulje, forhøjet beskæftigelsesfradrag og en afskaffelse af dækningsafgiften. I alt en investering på 28 mia. kroner efter tilbageløb og adfærd.

”Genstartsplanen kan give danskere et arbejde igen, få gang i butikkerne og sende ordrer ud til håndværkerne. Og så vil planen ikke mindst være med til at sikre fornyet optimisme i den danske økonomi. Optimisme og tillid er bidende nødvendige, hvis vi for alvor skal rejse os,” siger Jannick Nytoft.

Afsættet for EjendomDanmarks genstartspakke er, at en genstart af dansk økonomi skal gå på tre ben. Den skal sætte gang i privatforbruget, den skal styrke konkurrenceevnen, og den skal holde hånden under bolig- og ejendomsmarkedet, der har afgørende betydning for dansk økonomiske finansielle stabilitet.

Information om EjendomDanmark

EjendomDanmark
Vester Farimagsgade 41

+45 33 12 03 30https://ejd.dk/

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85% af det professionelle ejendomsmarked med over 100.000 medarbejdere og en omsætning på knap 100 mia. kroner. Medlemmerne er blandt andre pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.

Følg pressemeddelelser fra EjendomDanmark

Flere pressemeddelelser fra EjendomDanmark