Boom i rosé giver Frankrig comeback

Aldrig er en vintype vokset så hurtigt i Danmark som rosé det seneste år. Det fortsætter, forstærket i år af større udvalg. Det har givet Frankrig comeback som vinland på det danske marked

Sidste sommer eksploderede salget af rosévine i Danmark. Årene forinden havde der været en pæn stigning i danskernes interesse for rosé, men i sommeren 2018 blev der købt 40 procent flere flasker i Coops butikker, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, i forhold til tilsvarende periode året før.

Det er baggrunden for, at Coop har udvidet udvalget, så der i år er markant flere forskellige rosévine at vælge imellem i forhold til 2018. I det nye nummer af Danmarks største magasin om vin og spiritus, Vin & Co., som Coop udsender, præsenteres en del af udvalget.

”Vi har næppe nogensinde før set en vintype vokse så hurtigt, som vi oplever med rosé i disse år,” siger kategorigruppechef i Coop, Brian Karstens.

”Det betyder, at kunderne har meget mere – og meget bedre – at vælge imellem. For få år siden solgte vil næsten kun rosévine i prisklassen 30-40 kr. flasken. Nu er spændvidden fra 30 til 398 kr. – og med størst stigning i prisklassen fra 60-80 kr.

Samtidig har det betydet et comeback for Frankrig som et salgsmæssigt betydende vinland hos os. Salget af franske vine har været jævnt faldende siden 1990erne, men takket være boomet i rosé er den udvikling vendt,” siger Brian Karstens.

Han peger på, at de oversøiske vinproducenter dog også er blevet gode til rosé, og der købes meget store mængder af rosé fra især Chile, New Zealand og Australien.

Indtil for få år siden blev der stort set kun solgt rosé fra maj til august. Højsæson er nu april til september – men i modsætning til tidligere sælges rosé nu hele året rundt, og er ikke så vejrafhængig længere. Sidste års boom begyndte i maj, hvor der var strålende sommervejr. Alligevel er salget i dette års mere grå majvejr øget yderligere. Og i årets fire første måneder steg salget med 25 procent i Coop-butikkerne i forhold til tilsvarende periode i 2018.

Vin & Co. fås gratis I vinafdelingerne i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen samt ved vinkøb på Coop.dk MAD.

Yderligere information: Kategorigruppechef Brian Karstens, 5221 4244

Jette Frölich skaber julehjerte til Irma12.9.2019 09:30:07 CESTPressemeddelelse

Designeren Jette Frölich har skabt et smukt ornament som symbol på kærlighed og omtanke, specielt til Irma. Det nye julehjerte med den klassiske Irma-pige fås naturligvis kun i Irma. (Pris: 99 k). Jette Frölich's unikke og håndlavede designs er kendt overalt i verden for deres lethed og elegance. Og de benyttes såvel til hverdag som til højtid og fest. Dette hjerte kan anvendes som ophæng på vinterens grene, i en vase eller som midtpunkt i en krans. Men det kan anvendes året rundt, som pynt i sommerens vinduer, og se det bevæge sig i den blide sommervind. Yderligere information: Konceptchef Anette Christensen, Irma, 51 59 38 54 Anette.b.christensen@irma.dk Foto til fri brug er vedhæftet og vareprøve fremsendes efter ønske (send mail til: jens.juul.nielsen@coop.dk)