Bookmaker: Lolland-Falster skal have nye borgmestre

Både Guldborgsund og Lolland Kommune har efter årets kommunalvalg nye borgmestre. Lolland får sin første Venstre-borgmester, mens Dansk Folkeparti får sin første borgmesterpost i Guldborgsund. Sådan lyder vurderingen fra NordicBet.

Med under to uger til kommunalvalget er valgkampen så småt på vej ind i sin afgørende fase. Og skal man tro spilleselskabet NordicBet skal de siddende borgmestre i Lolland og Guldborgsund Kommune op af stolen, hvis de skal have en chance for at genvinde lokalmagten.

Konsulterer man NordicBets odds, står det nemlig klart, at den tidligere fødevareminister Henrik Høegh er kneben favorit til at overtage borgmesterposten fra Holger Schou Rasmussen. Formår Høegh at overtage posten forrentes indskuddet 1,90 gange igen, mens et genvalg af Rasmussen står i odds 2,00.

”Henrik Høegh er lidt af en kæledægge på Lolland. Ved sit første kommunalvalg i 2013 modtog Høegh over dobbelt så mange personlige stemmer som den næste kandidat på sedlen, og over fire gange så mange som Holger Schou Rasmussen. Selvom personlige stemmer ikke afgør valget alene, tror vi ikke, at Høegh vil affinde sig med at forhandle sig til en post som viceborgmester”, siger Thomas Holm, pressechef hos NordicBet.

Også i Guldborgsund Kommune skal borgmesterkæden ifølge NordicBet skifte ejermand. Dansk Folkepartis René Christensen står til at erobre partiets første borgmesterpost i odds 1,55. Til sammenligning står den siddende borgmester John Brædder i odds 2,60.

Hvem bliver borgmester i Lolland Kommune?
Henrik Høegh (V)                                        1,90
Holger Schou Rasmussen (A)                     2,00
Thomas Bo Østergaard (L)                         12,50
Anden kandidat                                           20,00

Hvem bliver borgmester i Guldborgsund Kommune?
René Christensen (O)                                  1,55
John Brædder (G)                                        2,60