Booking.com

Booking.coms Sustainable Travel Report 2021 bekræfter at branchen og forbrugerne står ved et potentielt vendepunkt

Del
Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.
Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.

Den seneste undersøgelse fra Booking.com viser at effekten af pandemien muligvis kan være det der gør at intentionerne om at rejse bæredygtigt ændrer sig til reelle handlinger

  • 70% af de rejsende fra Danmark mener, at det er meget vigtigt at rejse bæredygtigt, og 48% siger at pandemien har fået dem til at ville rejse mere bæredygtigt i fremtiden 
  • 40% mener, at der i 2021 stadig ikke er nok bæredygtige rejsemuligheder, og 48% siger at de bliver irriterede hvis et overnatningssted forhindrer dem i at være bæredygtige, for eksempel ved ikke at tilbyde faciliteter til genbrug 
  • Selvom 3 ud af 4 overnatningssteder siger de har implementeret nogle bæredygtighedstiltag, er det kun en tredjedel der aktivt fortæller om deres tiltag til potentielle gæster 
  • For at øge synligheden af de mere bæredygtige overnatningsmuligheder, viser Booking.com nu bæredygtighedscertificeringer fra tredjeparter og oplysninger om mere end 30 forskellige effektive tiltag, der er blevet implementeret på flere tusinde overnatningssteder rundt om i hele verden

København, 3. JUNI 2021 – En ny undersøgelse fra Booking.com, der bliver offentliggjort i dag, med data fra mere end 29.000 rejsende i 30 forskellige lande viser, at pandemien har været et vendepunkt for de rejsende og har fået dem til at tage mere bæredygtige valg. 62% af de rejsende fra Danmark mener at vi skal handle nu for at redde planeten for de fremtidige generationer. I takt med at verden stille og roligt åbner for rejser igen, viser Booking.coms 2021 Sustainable Travel Report at rejsende mere end nogensinde er fast besluttede på at rejse med omtanke. Lige under halvdelen af de rejsende fra Danmark (48%) siger at pandemien har haft indflydelse på at de ønsker at rejse mere bæredygtigt i fremtiden, og 40% indrømmer at pandemien har ændret deres indstilling så de foretager positive ændringer i deres hverdag. For mange er det blevet en høj prioritet i hjemmet at have fokus på genbrug (46%) og reducere madspild (50%).

Ifølge resultaterne af undersøgelsen stemmer de rejsendes bæredygtige bestræbelser i hverdagen overens med deres intentioner for fremtidige rejser. 72% ønsker generelt at reducere spild, og lige så mange (72%) ønsker at reducere deres energiforbrug (f.eks. ved at slå aircondition fra og slukke lyset, når de ikke er på værelset). 69% ønsker at bruge mere miljøvenlige transportmidler, som f.eks. at gå, cykle eller bruge offentlig transport i stedet for taxaer og lejebiler. Respekten for lokalsamfundet står også højt på listen, og over to tredjedele (69%) ønsker at have autentiske oplevelser, der afspejler den lokale kultur, når de rejser. 71% mener, at det er meget vigtigt med større kulturel forståelse og bevarelse af kulturarven, og 61% ønsker at sikre at branchens økonomiske effekt bliver ligeligt fordelt på alle niveauer i samfundet. Derudover vil 67% gå så langt som til at undgå populære rejsemål og seværdigheder for at sørge for, at de ikke bidrager til udfordringerne med alt for mange turister på nogle steder. De ønsker at hjælpe med at sprede fordelene ved rejser til steder og samfund, der ikke bliver besøgt lige så meget.

Nedbrydning af barrierer for bæredygtige rejser 
Heldigvis stopper det ikke bare ved de gode intentioner. Mange af disse løfter om bæredygtige valg bliver allerede ført ud i livet. 32% af de rejsende fra Danmark sagde, at de på deres ferie inden for de seneste 12 måneder tog et bevidst valg om at slukke for deres aircondition/varme på overnatningsstedet, når de ikke var der, og 33% medbragte deres egen genanvendelige vandflaske i stedet for at købe vand på flaske, mens de var på ferie. Sidst men ikke mindst foretog 26% aktiviteter for at støtte lokalsamfundet. Lige under halvdelen af de rejsende (48%) siger, at de bliver irriterede, hvis det sted de overnatter, forhindrer dem i at være bæredygtige, for eksempel ved ikke at tilbyde faciliteter til genbrug. Det er positive tegn, men der er stadig plads til forbedring, når mere end halvdelen af de rejsende ikke tænker på lokalsamfundet når de rejser og ikke tager små skridt mod at minimere deres egen påvirkning af miljøet.

Der er stadig nogle barrierer selvom 79% af de rejsende fra Danmark siger, de ønsker at bo på et bæredygtigt overnatningssted det kommende år. Det er en betydelig stigning fra den første gang Booking.com gennemførte Sustainable Travel Report i 2016, hvor 62% af internationale rejsende svarede på det samme spørgsmål, og en stigning på 5% fra de 74% i 2020 lige inden pandemien. Kigger man nærmere på de 28% af de rejsende fra Danmark, der sagde, at de ikke havde overnattet på et bæredygtigt overnatningssted inden for det seneste år, sagde 31% af dem, at de ikke engang vidste at der eksisterede bæredygtige overnatningssteder. Derudover sagde 35%, at de ikke kunne finde nogen bæredygtige valgmuligheder på det rejsemål de besøgte, og 23% sagde at de ikke vidste, hvordan de kunne finde dem. Faktisk mener 40% af de rejsende fra Danmark, at der fortsat i 2021 er for få bæredygtige rejsemuligheder.

Hvad angår opmærksomhed og intentioner ser det ud til, at de rejsende og overnatningsstederne er på samme side. En ny undersøgelse viser, at 82%** af de adspurgte overnatningspartnere hos Booking.com synes, at bæredygtighed i rejsebranchen er vigtigt. Dette gør sig også gældende for 70% af de rejsende fra Danmark, som mener, bæredygtighed inden for rejser er vigtigt. Selvom 3 ud 4** af overnatningspartnerne siger, at de har implementeret bæredygtige tiltag på deres overnatningssted, er det kun en tredjedel (31%**) der aktivt kommunikerer om deres tiltag overfor de potentielle gæster. Disse oplysninger bliver for det meste først givet på indtjekningstidspunktet (59%**), hvilket indikerer at der stadig er store udfordringer i at gøre oplysningerne om bæredygtige tiltag nemmere at se for de rejsende tidligere i bookingprocessen. 

At nærme sig målet, skridt for skridt 
Som en del af Booking.coms mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden, og som førende indenfor rejsebranchen, mener virksomheden at de har et vigtigt ansvar for at gøre det nemmere at tage bæredygtige valg – både for overnatningsstederne og for de rejsende. Derfor lancerer virksomheden i øjeblikket et program for overnatningssteder der skal hjælpe dem til at tage de næste skridt hen imod at blive mere bæredygtige – uanset hvor langt de er kommet på den front. Programmet omfatter blandt andet at dele vejledning, information og råd om bedste praksis med overnatningsstederne via forskellige læringsmuligheder, såsom håndbøger og andet indhold, der alt sammen kan findes på Booking.coms Partner Hub.

Derudover viser Booking.com på nuværende tidspunkt mere end 30 forskellige certificeringer, der er officielt godkendt af Global Sustainable Tourism Council (GSTC), Green Tourism og EU-blomsten, såvel som flere forskellige bæredygtighedsprogrammer for hotelkæder. Virksomheden får disse oplysninger direkte fra de forskellige certificeringsorganerne og viser det på siderne for de overnatningssteder som har en af disse certificeringer fra tredjeparter. Som supplement til dette opfordrer Booking.com også overnatningsstederne til at opdatere deres oplysninger om bæredygtighed. Disse oplysninger omfatter 32 effektive tiltag på tværs af fem hovedkategorier: spild/affald, energi og drivhusgasser, vand, støtte til lokalsamfundet og naturbeskyttelse. I forbindelse med denne globale lancering er der allerede flere hundredtusinder af overnatningssteder der er begyndt at dele nogle af deres oplysninger om bæredygtighed med Booking.com. Disse kan ses på banneret om bæredygtighedsinitiativer på overnatningsstedernes sider. Selvom det kun er den spæde start, er det et vigtigt første skridt mod at angive flere oplysninger om bæredygtighed på en transparent måde til forbrugerne, hvilket i sidste ende gør det nemmere for dem at komme i gang med at tage mere bæredygtige valg når de rejser.

“I de seks år hvor vi har sendt denne spørgeundersøgelse ud, har det været inspirerende at se hvordan der løbende er kommet mere fokus på vigtigheden af bæredygtige rejser hos både vores kunder og nu også hos vores overnatningssteder”, sagde Marianne Gybels, Director of Sustainability hos Booking.com. “Der er gode intentioner fra alle parter, men der skal stadig arbejdes en del for at sørge for at bæredygtige rejser er et nemt valg for alle. Jo flere bæredygtige initiativer vi kan hjælpe vores partnere med at identificere og implementere, jo mere kan vi eksperimentere med hvordan vi bedst fremhæver disse oplysninger overfor kunderne og i sidste ende få bæredygtighed til at være en transparent og tydelig del af beslutningsprocessen i forbindelse med rejser. En lille ændring som at fjerne brugen af engangsplastik eller at skifte til energieffektive LED-pærer kan virke ubetydelig i sig selv, men hvis det gør sig gældende for millioner af rejsende og overnatningssteder i hele verden, kan disse små skridt samlet set have en meget større effekt.”

SLUT

KONTAKTOPLYSNINGER 
Kontakt Booking.coms pressekontor i Danmark for flere oplysninger; 
Booking@aspekta.dk 

Metodologi

*Undersøgelse bestilt af Booking.com og gennemført uafhængigt blandt 29.349 adspurgte i 30 forskellige lande (1.000 fra USA, 1.007 fra Canada, 1.000 fra Mexico, 964 fra Colombia, 1.000 fra Brasilien, 1.000 fra Argentina, 999 fra Australien, 941 fra New Zealand, 1.001 fra Spanien, 1.000 fra Italien, 1.000 fra Frankrig, 1.000 fra Storbritannien, 1.000 fra Tyskland, 1.003 fra Holland, 986 fra Danmark, 1.000 fra Sverige, 997 fra Kroatien, 1.005 fra Rusland, 1.003 fra Israel, 1.000 fra Indien, 1.000 fra Kina, 1.005 fra Hongkong, 968 fra Thailand, 963 fra Singapore, 1.000 fra Taiwan, 1.005 fra Vietnam, 1.000 fra Sydkorea, 1.000 fra Japan, 1.002 fra Sydafrika og 500 fra Kenya). For at kunne deltage i spørgeundersøgelsen skulle deltagerne være mindst 18 år gamle, have rejst mindst én gang i de seneste 12 måneder, planlægge at rejse i 2021 og være enten den primære beslutningstager eller være involveret i beslutningsprocessen for rejsen. Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i marts 2021.

**Undersøgelsen er foretaget af Booking.com med et repræsentativt udsnit på 3.390 overnatningssteder fra Australien, Østrig, Brasilien, Kina, Kroatien, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Indien, Indonesien, Italien, Japan, Mexico, Polen, Portugal, Rusland, Spanien, Thailand, Storbritannien og USA. Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i april 2021.

Nøgleord

Billeder

Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.
Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.
Download

Vedhæftede filer

Information om Booking.com

Om Booking.com: 
Booking.com blev grundlagt i 1996 i Amsterdam og er vokset fra at være en lille, hollandsk opstartsvirksomhed til en af verdens førende digitale rejsevirksomheder. Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden. Ved at investere i teknologi der gør det nemmere at rejse, forbinder Booking.com millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser, en række transportmuligheder og utrolige steder at overnatte – fra huse til hoteller og meget mere. Som en af verdens største rejseportaler både for veletablerede brands og iværksættere af alle størrelser gør Booking.com det muligt for overnatningssteder over hele verden at nå ud til et større globalt publikum og få deres forretning til at vokse. Booking.com findes på 44 sprog og tilbyder mere end 28 millioner registrerede overnatningsenheder, herunder mere end 6,5 millioner huse, lejligheder og andre unikke steder at overnatte. Uanset hvor du vil hen, eller hvad du har lyst til, gør Booking.com det nemt, og samtidig står vores kundeservice til rådighed 24 timer i døgnet.

Følg os påTwitter og Instagram, synes godt om os på Facebook, og find de seneste nyheder og data på vores nyhedsside.

Følg pressemeddelelser fra Booking.com

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Booking.com

To tredjedele af de danske fodboldfans vil hellere have at deres rivaler Tyskland vinder UEFA EURO 2020™, end at gå glip af deres næste ferie9.6.2021 10:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse fra Booking.com, den officielle partner for UEFA EURO 2020™ for booking af overnatning og seværdigheder, viser at rivaliserende fans er på samme side når det handler om at prioritere deres ferie. Otte ud af ti (84%) danske fodboldsupportere planlægger at tage på ferie indenfor det næste år, såfremt det er sikkert. En undersøgelse forud for UEFA EURO 2020™ viser at de europæiske fans i langt højere grad er venner end fjender – tre ud af fem (61%) af de danske supportere siger at selvom de er modstandere på banen, er de venner når der fløjtes af. Næsten otte ud af ti af de danske fodboldsupportere (79%) er enige i at fodboldfans fra hele verden har langt flere ligheder end forskelle. KØBENHAVN, 9. JUNI 2021 – En nyundersøgelse om fællestræk blandt rivaliserende europæiske fodboldfans afslører at selv de mest dedikerede danske fodboldsupportere ikke ville gå glip af deres næste ferie, selv hvis det betød at deres største rivaler vandt UEFA EURO 2020™. Undersøgelsen er b

Douze points ... og gode gæsteanmeldelser: Booking.com løfter sløret for en alternativ pointtavle til Eurovision 202112.5.2021 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den unikke pointtavle ved navn "Tour-O-Vision" kombinerer gæsteanmeldelser og de seneste Eurovision-odds "Tour-O-Vision" forudsiger Italiens tredje sejr Booking.com dykker ned i forventede rivaliseringer og kigger nærmere på nogle overraskende stemmer landene imellem Nedtællingen til Eurovision 2021 er i gang! Efter næsten 2 år uden en hel uge med unikke sange, farverige optrædener og legendariske sceneshows (husker du for eksempel manden i et hamsterhjul eller klaveret med ild i?), er forventningerne høje. Konkurrencen spidser til efterhånden som bookmakerne afslører oddsene forud for finalen den 22. maj, og diskussionerne om hvem af de bekræftede deltagere der løber af med sejren, er i fuld gang. Tager man dette års bookmakeres resultater i betragtning, bliver det dog næppe Danmark i år... Mange fans vil nok satse på en af online-favoritterne som vinder, men Booking.com, der er officiel rejsepartner for Eurovision Song Contest 2021, har et trumfkort på hånden i forhold til pointtavle

Booking.com bliver officiel rejsepartner for Eurovision 202110.2.2021 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

KØBENHAVN – 10. februar 2021 - Booking.com der er verdens førende digitale rejseplatform, har i dag offentliggjort et nyt samarbejde med European Broadcasting Union om at blive officiel rejsepartner for Eurovision 2021. Booking.com har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden, og med over 28 millioner overnatningsmuligheder fordelt på mere end 153.000 rejsemål i hele verden har de dedikeret sig til at hjælpe Eurovision-fans overalt med at få mest muligt ud af deres ophold. Når det igen er muligt at rejse, stræber Booking.com efter at hjælpe alle med at opdage nye steder – det gælder såvel rejsende, der har en drøm om at overvære et af Eurovisions legendariske liveshows, og dem der gerne vil opleve deres favoritkunstners land, kultur og traditioner. På samme måde som Eurovision har været med til at bruge musik til at inspirere og bryde barrierer gennem de sidste 65 år, kan det at rejse være med til at skabe en bedre forståelse og større accept. Derfor er Booking.com s