Booking.com

Booking.com offentliggør de udfordringer LGBTQ+-rejsende fortsat står overfor, og idéer til hvordan vi opnår mere inkluderende rejseoplevelser for alle

Del
  • 82% af LGBTQ+-rejsende har haft mindre imødekommende eller ubehagelige oplevelser når de har rejst, og 64% siger at de er nødt til at tænke på deres sikkerhed og velvære 
  • Booking.coms Proud Hospitality-program findes nu også på fransk og lanceres snart på tysk og spansk, programmet støtter overnatningssteder i at give de LGBTQ+-rejsende endnu mere inkluderende og imødekommende oplevelser 
  • Mere end 10.000 overnatningssteder i hele verden bliver nu anerkendt for deres tiltag indenfor inklusion med mærkaten Travel Proud på Booking.com 

København, 2. JUNI 2022: Ordet "rejse" og dets konnotationer bør få en til at tænke på positive oplevelser, eventyr og fornøjelse. Men for mange LGBTQ+-rejsende fra hele verden kan virkeligheden være en anden når de rejser. En ny undersøgelse fra den førende digitale rejseplatform, Booking.com, viser at 82% af LGBTQ+-rejsende har haft mindre imødekommende eller ubehagelige oplevelser når de rejser.

Den hidtil mest omfattende undersøgelse af rejser for LGBTQ+-personer fra Booking.com belyser synspunkter, bekymringer og rejsepræferencer samt oplevelser fra tidligere ophold, de nuværende realiteter og forhåbninger om en mere inkluderende fremtid inden for rejser. Undersøgelsen er foretaget blandt LGBTQ+-rejsende fra 25 forskellige lande rundt om i verden og viser at negative oplevelser er mest almindelige når de rejsende er ude i offentligheden (31%), og LGBTQ+-rejsende fra Indien (100%), Danmark (97%) og Mexico (93%) er dem som oftest oplever dette.  

Virkeligheden for LGBTQ+-rejsende i dag 
Undersøgelsen viser de barrierer for inkluderende rejser der fortsat er for LGBTQ+-rejsende, og den indikerer også at det at rejse i teorien og i praksis nogle gange er to forskellige ting for denne gruppe af rejsende. For hver anden (52%) LGBTQ+-rejsende repræsenterer det at rejse tid til at slappe af og få ro i hovedet. Dog er realiteten at der er nogle forskellige ekstra overvejelser de skal gøre sig i forbindelse med hele rejseoplevelsen, som dem der ikke er en del af denne gruppe, nok aldrig behøver at tænke på.  

Over halvdelen (55%) af LGBTQ+-rejsende har oplevet diskrimination mens de rejste. Det kan f.eks. være at blive udsat for stereotype forestillinger (28%), at blive stirret på, grint af eller verbalt overfaldet af andre rejsende (18%) og/eller de lokale (17%). Derfor er det ikke overraskende, at det er mere komplekst at planlægge en rejse for LGBTQ+-rejsende – i forbindelse med alt lige fra at vælge et rejsemål og hvilke aktiviteter de skal deltage i.

  • 60% af de LGBTQ+-rejsende siger at det at være en del af LGBTQ+-miljøet, har indflydelse på de beslutninger de tager når de planlægger en rejse.
  • For eksempel hvad angår valget af et rejsemål:  
    o 64% angiver at de er nødt til at tænke på deres sikkerhed og velvære som LGBTQ+-rejsende. Det giver sig allermest til udtryk for de rejsende der identificerer sig som queer (75%) eller som homoseksuelle (74%)
    o Over halvdelen (51%) føler at de rejsemål der er på deres ønskeliste, er blevet påvirket af det faktum at de er en del af LGBTQ+-miljøet 
  • 58% mener at det at være en del af LGBTQ+-gruppen har indflydelse på hvem de vælger at rejse sammen med
  • 55% angiver at det at være en del af LGBTQ+-miljøet har indflydelse på de aktiviteter de deltager i når de er ude at rejse 

Lovende tegn på udvikling og positivitet 
Selvom der er mange forhindringer i forhold til inklusion for dem der er en del af LGBTQ+-miljøet, er der dog mange områder hvor de rejsende har positive interaktioner og oplevelser. 85% af LGBTQ+-rejsende siger at størstedelen af deres rejseoplevelser indtil videre har være imødekommende –noget som 90% af de homoseksuelle rejsende er enige i. 

Det er også forfriskende at over 6 ud af 10 (62%) af de rejsende angiver at det at være en del af LGBTQ+-miljøet faktisk får dem til at føle sig mere selvsikre som rejsende, og 84% siger at de føler sig selvsikre nok til at udforske de rejsemål de ønsker at besøge. De homoseksuelle rejsende er de mest selvsikre (87%) efterfulgt af de biseksuelle rejsende (86%).

Forud for ankomsten til deres valgte overnatningssted siger 25% at de har haft en venlig og informativ korrespondance med overnatningsstedet, og lige over en fjerdedel (26%) er også blevet tilbudt vejledning og information om lokalområdet under deres ophold. Når man ankommer til et rejsemål, er førstehåndsindtrykket meget vigtigt, og heldigvis har dette været en positiv oplevelse for næsten en tredjedel (31%) af de LGBTQ+-rejsende, der netop siger at de har haft gode oplevelser ved ankomst, hvor de f.eks. er blevet tilbudt velkomstdrinks eller blevet mødt af venligt personale. 

LGBTQ+-miljøet er vigtigt 
Undersøgelsen fra Booking.com afslører også at LGBTQ+-miljøet på et givent rejsemål er vigtigt for mange LGBTQ+-rejsendes valg, og de har ofte et ønske om at opleve hvad dette miljø har at byde på:

  • 60% af de LGBTQ+-rejsende er mere tilbøjelige til at rejse til et rejsemål der hylder det lokale LGBTQ+-miljø og dets historie 
  • Over halvdelen (56%) er mere tilbøjelige til at vælge rejser der giver dem mulighed for at lære mere om de historiske aspekter ved LGBTQ+-miljøet på deres valgte rejsemål

LGBTQ+-rejsende ønsker at forbindelsen til LGBTQ+-miljøet skal berige deres rejseoplevelser, og de vender sig også mod virksomheder der støtter og anerkender miljøet. Mere end halvdelen af de LGBTQ+-rejsende (55%) er mere tilbøjelige til at søge efter seværdigheder eller aktiviteter der er skræddersyet til LGBTQ+-miljøet. Det samme antal (55%) undersøger også overnatningssteder, brands og oplevelser før de booker, for at få viden om den rolle de pågældende steder spiller i forhold til at støtte LGBTQ+-miljøet, og den research medfører at størstedelen af dem (64%) er mere tilbøjelige til at booke hos virksomheder der bestræber sig på at støtte miljøet. 

En mere inkluderende rejseoplevelse for alle 
Selvom positiviteten spirer, og der er tegn på udvikling inden for rejser for LGBTQ+-personer, er der stadig et reelt behov – og en mulighed – for at branchen skal være med til at gøre rejseoplevelsen mere imødekommende, inkluderende og helt gennemgående positiv for LGBTQ+-rejsende og i sidste ende for alle. Da vi spurgte de LGBTQ+-rejsende hvad de godt kunne tænke sig at rejseselskaberne gjorde, var resultaterne virkelig stof til eftertanke:

  • 37% ville gerne se mere skræddersyede anbefalinger til deres præferencer og interesser
  • 31% ville gerne have yderligere oplysninger om forholdene for LGBTQ+-personer på rejsemålet, herunder lokale love, religiøse principper, krav til påklædning og statistikker for hadforbrydelser mod LGBTQ+-personer
  • 3 ud af 10 (30%) vil gerne se filtre der giver dem mulighed for at identificere overnatningssteder der tilbyder en god oplevelse for LGBTQ+-rejsende, og dette er en idé der er mest populær blandt rejsende fra Brasilien (40%), New Zealand, USA og Vietnam (alle sammen 39%) 

Booking.com anerkender den vigtige rolle som overnatningsstederne spiller i målet om at tilbyde en mere inkluderende oplevelse, og forsøger at bane vejen for at alle kan rejse som de er, med programmet Travel Proud. Booking.coms Proud Hospitality-undervisningsprogram blev lanceret i august 2021 og er tilgængeligt på engelsk og fransk for alle overnatningspartnere i hele verden, og lanceres også på tysk og spansk i løbet ad de kommende uger. Der er nu mere end 10.000 Proud Certified-overnatningssteder i 95 lande og områder på platformen.

Målet med den 75 minutter lange online Proud Hospitality-undervisningssession (der er udviklet i samarbejde med HospitableMe) er at hjælpe medarbejdere i hotelbranchen med at forstå de udfordringer og barrierer som LGBTQ+-personer står over for når de rejser, og give dem praktiske kompetencer og teknikker som de kan bruge på deres overnatningssted med det samme. Undervisningssessionen er gratis for alle Booking.coms overnatningspartnere i hele verden og omfatter adgang til yderligere ressourcer såsom Travel Proud Customer Toolkit, som overnatningssteder der er Proud Certified, opfordres til at gøre tilgængeligt for alle medarbejdere der møder gæsterne, så de kan svare på spørgsmål og give en endnu mere imødekommende oplevelse til deres LGBTQ+-gæster.

Ved at gennemføre dette onlinekursus og bestræbe sig på at give en mere inkluderende oplevelse får partnere der er Proud Certified, en Travel Proud-mærkat på deres overnatningssteds side for at kunne vise potentielle gæster at de kan regne med en mere imødekommende oplevelse. Det giver ro i sindet hos LGBTQ+-rejsende at de ved at de overnatningssteder de vælger, har forpligtet sig til at gøre inkluderende oplevelser til deres standard. Et udvalg af byer med flere forskellige overnatningssteder der er Proud Certified, bliver yderligere fremhævet på en dedikeret Travel Proud-side, hvor de rejsende også kan lære mere om initiativet samt finde og booke overnatningssteder der er Proud Certified.

"Hos Booking.com mener vi at alle bør kunne opleve verden præcis som de er, på alle tidspunkter", siger Arjan Dijk, Chief Marketing Officer og Senior Vice President hos Booking.com. "Rejsende fra LGBTQ+-miljøet ønsker til syvende og sidst det samme som alle andre når det kommer til at rejse – blandt andet at slappe af og opleve forskellige kulturer – og branchen skal gøre imødekommende oplevelser til normen for alle, uanset hvem de elsker, hvad de identificerer sig eller hvor de kommer fra. Som homoseksuel rejsende har jeg selv stået over for barrierer i forbindelse med at rejse og diskrimination, men jeg har også være vidne til progressive forandringer henover årene. Ved at gøre noget for at bane vejen for en mere inkluderende branche håber vi at have sat gang i en større forandring som vil forbedre standarden for rejser for alle." 

###

Note til redaktører:

Undersøgelse bestilt af Booking.com og foretaget uafhængigt blandt 5.514 adspurgte LGBTQ+-rejsende fra henholdsvis Argentina (100), Australien (300), Belgien (100), Brasilien (250), Canada (402), Colombia (150), Kroatien (101), Danmark (100), Frankrig (500), Tyskland (502), Hongkong (100), Indien (201), Israel (101), Italien (300), Japan (200), Mexico (151), Holland (250), New Zealand (100), Spanien (200), Sverige (102), Taiwan (100), Thailand (100), Storbritannien (502), USA (502), Vietnam (100). Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i april og maj 2022. 

KONTAKTOPLYSNINGER 
Kontakt Booking.coms pressekontor i Danmark for flere oplysninger:

booking@aspekta.dk

Nøgleord

Information om Booking.com

Om Booking.com

Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden når det er sikkert at gøre det igen. Ved at investere i teknologi der gør det nemmere at rejse, forbinder Booking.com millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser, en række transportmuligheder og utrolige steder at overnatte – fra huse til hoteller og meget mere. Som en af verdens største rejseportaler både for veletablerede brands og iværksættere af alle størrelser gør Booking.com det muligt for overnatningssteder over hele verden at nå ud til et større globalt publikum og få deres forretninger til at vokse. Booking.com findes på 44 sprog og tilbyder mere end 28 millioner registrerede overnatningsenheder, herunder mere end 6,4 millioner huse, lejligheder og andre unikke steder at overnatte. Uanset hvor du vil hen, eller hvad du har lyst til, gør Booking.com det nemt, og samtidig står vores kundeservice til rådighed 24 timer i døgnet.

Du kan følge os på Twitter og Instagram, synes godt om os på Facebook og finde de seneste nyheder og data på vores nyhedsside.

Følg pressemeddelelser fra Booking.com

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Booking.com

Booking.com løfter sløret for modtagerne af Traveller Review Awards 2022 og dette års mest indbydende steder i verden25.1.2022 10:15:00 CET | Pressemeddelelse

● Over 1,25 millioner rejseudbydere verden over, herunder 2669 i Danmark anerkendes for deres gæstfrihed med en Traveller Review Award 2022. ● Lejligheder er for 5. år i træk den mest belønnede type overnatningssted globalt set. Italien er den helt store vinder med både det højeste antal prismodtagere i alt og det højeste antal feriehuse, lejligheder og andre unikke overnatningssteder som belønnes. ● Ny på listen er Matera i Italien der er blevet kåret som den mest indbydende by i verden i 2022, mens Taitung County i Taiwan, Nova Scotia og Tasmania for andet år i træk er på listen over de mest indbydende regioner. København – 25. JANUAR 2022 – Med mere end 232 millioner verificerede anmeldelser fra rejsende løfter den førende digitale rejseplatform Booking.com i dag sløret for modtagerne af den 10. årlige Traveller Review Awards, inklusive verdens mest indbydende steder i 2022. I alt anerkendes 1.261.273 overnatningssteder, biludlejningssteder og udbydere af forudbestilte taxaer i 220

To tredjedele af de danske fodboldfans vil hellere have at deres rivaler Tyskland vinder UEFA EURO 2020™, end at gå glip af deres næste ferie9.6.2021 10:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse fra Booking.com, den officielle partner for UEFA EURO 2020™ for booking af overnatning og seværdigheder, viser at rivaliserende fans er på samme side når det handler om at prioritere deres ferie. Otte ud af ti (84%) danske fodboldsupportere planlægger at tage på ferie indenfor det næste år, såfremt det er sikkert. En undersøgelse forud for UEFA EURO 2020™ viser at de europæiske fans i langt højere grad er venner end fjender – tre ud af fem (61%) af de danske supportere siger at selvom de er modstandere på banen, er de venner når der fløjtes af. Næsten otte ud af ti af de danske fodboldsupportere (79%) er enige i at fodboldfans fra hele verden har langt flere ligheder end forskelle. KØBENHAVN, 9. JUNI 2021 – En nyundersøgelse om fællestræk blandt rivaliserende europæiske fodboldfans afslører at selv de mest dedikerede danske fodboldsupportere ikke ville gå glip af deres næste ferie, selv hvis det betød at deres største rivaler vandt UEFA EURO 2020™. Undersøgelsen er b