Booking.com

Booking.com kaster lys over rejsendes optimisme og håbet om at komme ud at rejse igen

Del

En ny undersøgelse med mere end 28.000 rejsende fra 28 forskellige lande og områder giver indblik i menneskers håb og forventninger til at rejse i kølvandet på udrulningen af vacciner efter et år med restriktioner.

Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.
Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.
  • 73% af danske rejsende ville hellere tage på ferie i 2021 end at finde kærligheden
  • Næsten tre ud af fire 73% føler sig mere håbefulde med at rejse i 2021 takket været gode nyheder om vellykkede coronavacciner
  • 64% siger, at rejser er mere vigtige for dem nu end før pandemien
  • Mere end tre ud af fire (78%) føler sig overbeviste om at de kan tage på stranden i løbet af sommeren 2021
  • Over halvdelen (58%) siger, at de ikke rejser internationalt, før de er blevet vaccineret

KØBENHAVN, 7. APRIL 2021 - Coronas påvirkning på vores hverdag har gjort vores liv hårdere end nogensinde før i løbet af det sidste år, og at holde afstand og blive hjemme er blevet en del af dagligdagen. Selvom der stadig er lang vej endnu, viser en ny undersøgelse at vores lyst til at udforske verden ikke er blevet mindre, og efter måneder med restriktioner begynder rejsende endelig at kunne skimte lyset for enden af tunnelen takket være udrulningen af vacciner og udviklingen af andre medicinske gennembrud i kampen mod coronavirus.

Den førende digitale rejseplatform Booking.com, hvis mission er at gøre det lettere for alle at opleve verden, deler et indblik i en undersøgelse foretaget blandt 28.000 rejsende fra 28 forskellige lande og områder* der har til formål at finde ud af hvad de rejsende føler sig mest håbefulde over når det igen bliver sikkert at rejse, og hvilken hjælp de synes rejsebranchen har brug for til at komme ovenpå igen.

Vacciner sætter skub i håbet og optimismen blandt rejsende
Selvom vi ved at vi endnu ikke har nået målstregen for pandemien, føler næsten tre fjerdedele (73%) af de danske rejsende sig mere håbefulde i forhold til at kunne komme ud at rejse i 2021 takket være den store indsats fra videnskaben og medicinalindustrien og udrulningen af vacciner. 64% af de danske rejsende, siger at fordi de ikke havde mulighed for at rejse så meget i 2020, længes de endnu mere efter at rejse i 2021. 

Tilliden til vaccinen er stor – over halvdelen af de adspurgte danske rejsende (58%) siger at de ikke vil rejse internationalt før de er blevet vaccineret, og blandt de rejsende over 55 år ligger dette tal på 74%. Samtidig vil 55% af de globale rejsende kun tage til lande der har implementeret vaccinationsprogrammer. Der er dog stadig nogle af de danske rejsende der tøver – 25% er skeptiske overfor om en vaccine rent faktisk vil gøre det mere sikkert at rejse. 

Rejser ligger øverst på listen over prioriteter efter pandemien
På trods af at de rejsende for det meste føler sig optimistiske, siger de at det har haft en stor effekt på deres velbefindende at ikke kunne rejse som de plejer i 2020 – 43% siger det har haft en negativ påvirkning på deres mentale helbred, og samme tal (43%) har følt sig spærret inde derhjemme på grund af rejserestriktioner.

58% siger at det at kunne rejse er mere vigtigt for dem nu end det var før pandemien. Endda i en sådan grad at 73% af de danske rejsende ville gå så langt som at sige at de hellere vil ud at rejse i 2021 end finde den eneste ene. Samtidig siger 77% at de ville prioritere en rejse fremfor succes på arbejdet og dermed at de hellere vil på ferie end blive forfremmet.

Næsten to ud af fem (39%) af de adspurgte danske rejsende har brugt den ekstra tid derhjemme på at planlægge fremtidige rejser, mens (34%) har opsparet ekstra feriedage og glæder sig til måske at kunne tage på længere ferier i 2021. Hvad angår drømmedestinationer siger godt otte ud af ti (78%) at de føler sig overbeviste om at de kan tage på stranden i løbet af sommeren 2021, og 21% siger at de helst vil på en afslappende strandferie eller et spaophold når det igen bliver sikkert at gøre det. Efter et udmattende år har kun 9% planer om at booke en aktiv ferie, og 8% vil gerne på storbyferie.

En fælles indsats, for et fælles mål
For at hjælpe de rejsende med at genopdage de rejsemål de længes efter, lader der til at være enighed om at myndigheder, rejsende og den generelle rejsesektor er nødt til at samarbejde.

Efter den påvirkning coronavirus har haft på rejsebranchen, mener 96% af de danske rejsende at branchen skal have hjælp for at komme tilbage på sporet. Tre ud af fem (60%) mener at der nu er brug for økonomiske hjælpepakker fra regeringerne for at hjælpe rejsebranchen, og over halvdelen (52%) er bekymret for om branchen vil overleve hvis ikke den får hjælp. I forhold til mere praktiske tiltag mener 70% at der er behov for nemmere adgang til coronatests før rejser, og 68% siger at regeringerne bør samarbejde med rejseforeninger og -udbydere om at fremsætte nogle mere ensartede standarder.

Selvom 70%** af Booking.coms adspurgte overnatningspartnere er varsomt optimistiske omkring deres forretningsmæssige fremtid, mener de, ligesom de rejsende, at branchen har brug for hjælp. Størstedelen ser gerne at regeringerne gør mere i fremtiden for at hjælpe rejsebranchen igennem coronakrisen. Ifølge overnatningssteder af alle typer og størrelser er der 3 fokusområder der bør tages hånd om – mere ensartede internationale standarder i forhold til rejserådgivning og regler, hurtigere udrulning af vacciner og nemmere adgang til tests før rejser**.

62%** af overnatningsstederne forventer en øget interesse for at rejse i 2021, så derfor gør de hvad de selv kan for at sikre at de rejsende kan føle sig trygge – næsten 70%** har implementeret yderligere sundheds- og sikkerhedstiltag og forbedret rengøringsprocessen.

Men udbydere af overnatningssteder er ikke de eneste der er villige til at smøge ærmerne op. Af de danske rejsende er 67% villige til at acceptere at de kun kan rejse hvis de kan bevise at de er blevet vaccineret. Samtidig vil 55% gå med til at bære mundbind når de rejser, mens 52% vil gå så langt som at støtte et forbud mod at rejse medmindre man bærer mundbind (undtagen personer der er fritaget for brug af mundbind). Næsten to tredjedele (63%) er villige til kun at rejse i små grupper på 2-6 personer.

For at hjælpe rejsebranchen mere direkte planlægger 17% af de danske rejsende at bruge rejsekredit eller tilgodebeviser fra aflyste rejser i stedet for at få en refundering, og samme antal har tænkt sig at købe gavekort til familier og venner som de kan bruge når det igen er sikkert at rejse. Samtidig planlægger 17% at vælge mindre besøgte rejsemål, og 20% vil gerne booke hos selvstændige overnatningssteder eller steder i og omkring deres hjemby for at støtte lokale virksomheder (12%).

Arjan Dijk, Senior Vice President og Chief Marketing Officer hos Booking.com kommenterer: "Hos Booking.com håber vi stadig på at alle inden alt for længe igen kan rejse og opleve verden sammen. Vi begynder så småt at kunne skimte lyset for enden af tunnelen, og vi bestræber os fortsat på at hjælpe alle med at komme ud at rejse når det igen er sikkert, og samarbejde med alle i rejsebranchen om at sikre en bedre og lysere fremtid. Med udgangspunkt i vores mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden vil vi selvfølgelig sikre at man på Booking.com kan finde de steder, kulturer og oplevelser vi alle har gået og drømt om.”

-       SLUT - 

KONTAKTOPLYSNINGER 
Kontakt Booking.coms pressekontor i Danmark for flere oplysninger; 
Booking@aspekta.dk

Hvis du ønsker flere oplysninger om tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte os før du bruger dem på din egen platform.

METODOLOGI 
*Undersøgelse bestilt af Booking.com og udført blandt en række voksne med planer om at rejse indenfor de næste 12 måneder. I alt deltog 28.042 personer fordelt på 28 lande (herunder 1003 fra Argentina, 1002 fra Australien, 1000 fra Brasilien, 1001 fra Canada, 1000 fra Kina, 1002 fra Colombia, 1001 fra Kroatien, 1003 fra Danmark,  1002 fra Frankrig, 1005 fra Tyskland, 1004 fra Hongkong, 1000 fra Indien, 1002 fra Israel, 1000 fra Italien, 1000 fra Japan, 1002 fra Mexico, 1000 fra Holland, 1000 fra New Zealand, 1003 fra Rusland, 1000 fra Singapore, 1003 fra Sydkorea, 1005 fra Spanien, 1001 fra Sverige, 1000 fra Taiwan, 1003 fra Thailand, 1000 fra Storbritannien, 1000 fra USA og 1000 fra Vietnam). Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i januar 2021.

**Undersøgelse bestilt af Booking.com og udført blandt et udvalg af Booking.coms overnatningspartnere. I alt deltog 3.491 personer fordelt på 20 lande (herunder 86 i Australien, 85 i Østrig, 177 i Brasilien, 12 i Kina, 212 i Kroatien, 395 i Frankrig, 296 i Tyskland, 136 i Grækenland, 109 i Indien, 69 i Indonesien, 492 i Italien, 79 i Japan, 55 i Mexico, 120 i Polen, 96 i Portugal, 197 i Rusland, 353 i Spanien, 65 i Thailand, 218 i Storbritannien og 241 i USA). Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i februar 2021.

Nøgleord

Billeder

Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.
Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.
Download

Vedhæftede filer

Information om Booking.com

Om Booking.com: 

Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden. Ved at investere i teknologi der gør det nemmere at rejse, forbinder Booking.com millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser, en række transportmuligheder og utrolige steder at overnatte – fra huse til hoteller og meget mere. Som en af verdens største rejseportaler både for veletablerede brands og iværksættere af alle størrelser gør Booking.com det muligt for overnatningssteder over hele verden at nå ud til et større globalt publikum og få deres forretninger til at vokse. Booking.com findes på 44 sprog og tilbyder mere end 28 millioner registrerede overnatningsenheder, herunder mere end 6,4 millioner huse, lejligheder og andre unikke steder at overnatte. Uanset hvor du vil hen, eller hvad du har lyst til, gør Booking.com det nemt, og samtidig står vores kundeservice til rådighed 24 timer i døgnet.

Du kan følge os på Twitter og Instagram, synes godt om os på Facebook og finde de seneste nyheder og data på vores nyhedsside.

Følg pressemeddelelser fra Booking.com

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Booking.com

To tredjedele af de danske fodboldfans vil hellere have at deres rivaler Tyskland vinder UEFA EURO 2020™, end at gå glip af deres næste ferie9.6.2021 10:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse fra Booking.com, den officielle partner for UEFA EURO 2020™ for booking af overnatning og seværdigheder, viser at rivaliserende fans er på samme side når det handler om at prioritere deres ferie. Otte ud af ti (84%) danske fodboldsupportere planlægger at tage på ferie indenfor det næste år, såfremt det er sikkert. En undersøgelse forud for UEFA EURO 2020™ viser at de europæiske fans i langt højere grad er venner end fjender – tre ud af fem (61%) af de danske supportere siger at selvom de er modstandere på banen, er de venner når der fløjtes af. Næsten otte ud af ti af de danske fodboldsupportere (79%) er enige i at fodboldfans fra hele verden har langt flere ligheder end forskelle. KØBENHAVN, 9. JUNI 2021 – En nyundersøgelse om fællestræk blandt rivaliserende europæiske fodboldfans afslører at selv de mest dedikerede danske fodboldsupportere ikke ville gå glip af deres næste ferie, selv hvis det betød at deres største rivaler vandt UEFA EURO 2020™. Undersøgelsen er b

Booking.coms Sustainable Travel Report 2021 bekræfter at branchen og forbrugerne står ved et potentielt vendepunkt3.6.2021 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den seneste undersøgelse fra Booking.com viser at effekten af pandemien muligvis kan være det der gør at intentionerne om at rejse bæredygtigt ændrer sig til reelle handlinger 70% af de rejsende fra Danmark mener, at det er meget vigtigt at rejse bæredygtigt, og 48% siger at pandemien har fået dem til at ville rejse mere bæredygtigt i fremtiden 40% mener, at der i 2021 stadig ikke er nok bæredygtige rejsemuligheder, og 48% siger at de bliver irriterede hvis et overnatningssted forhindrer dem i at være bæredygtige, for eksempel ved ikke at tilbyde faciliteter til genbrug Selvom 3 ud af 4 overnatningssteder siger de har implementeret nogle bæredygtighedstiltag, er det kun en tredjedel der aktivt fortæller om deres tiltag til potentielle gæster For at øge synligheden af de mere bæredygtige overnatningsmuligheder, viser Booking.com nu bæredygtighedscertificeringer fra tredjeparter og oplysninger om mere end 30 forskellige effektive tiltag, der er blevet implementeret på flere tusinde overn

Douze points ... og gode gæsteanmeldelser: Booking.com løfter sløret for en alternativ pointtavle til Eurovision 202112.5.2021 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den unikke pointtavle ved navn "Tour-O-Vision" kombinerer gæsteanmeldelser og de seneste Eurovision-odds "Tour-O-Vision" forudsiger Italiens tredje sejr Booking.com dykker ned i forventede rivaliseringer og kigger nærmere på nogle overraskende stemmer landene imellem Nedtællingen til Eurovision 2021 er i gang! Efter næsten 2 år uden en hel uge med unikke sange, farverige optrædener og legendariske sceneshows (husker du for eksempel manden i et hamsterhjul eller klaveret med ild i?), er forventningerne høje. Konkurrencen spidser til efterhånden som bookmakerne afslører oddsene forud for finalen den 22. maj, og diskussionerne om hvem af de bekræftede deltagere der løber af med sejren, er i fuld gang. Tager man dette års bookmakeres resultater i betragtning, bliver det dog næppe Danmark i år... Mange fans vil nok satse på en af online-favoritterne som vinder, men Booking.com, der er officiel rejsepartner for Eurovision Song Contest 2021, har et trumfkort på hånden i forhold til pointtavle

Booking.com bliver officiel rejsepartner for Eurovision 202110.2.2021 11:00:00 CET | Pressemeddelelse

KØBENHAVN – 10. februar 2021 - Booking.com der er verdens førende digitale rejseplatform, har i dag offentliggjort et nyt samarbejde med European Broadcasting Union om at blive officiel rejsepartner for Eurovision 2021. Booking.com har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden, og med over 28 millioner overnatningsmuligheder fordelt på mere end 153.000 rejsemål i hele verden har de dedikeret sig til at hjælpe Eurovision-fans overalt med at få mest muligt ud af deres ophold. Når det igen er muligt at rejse, stræber Booking.com efter at hjælpe alle med at opdage nye steder – det gælder såvel rejsende, der har en drøm om at overvære et af Eurovisions legendariske liveshows, og dem der gerne vil opleve deres favoritkunstners land, kultur og traditioner. På samme måde som Eurovision har været med til at bruge musik til at inspirere og bryde barrierer gennem de sidste 65 år, kan det at rejse være med til at skabe en bedre forståelse og større accept. Derfor er Booking.com s