Bonus på vej til vvs-installationsvirksomheder

Kun 20 erhvervsuddannelser opfyldte i 2017 kriterierne for at blive godkendt som en fordelsuddannelse – vvs-energiuddannelsen var en af dem. Dermed kan vvs-installationsvirksomhederne se frem til en kontant bonus for de uddannelsesaftaler, der blev indgået sidste år. Hos brancheorganisationen TEKNIQ håber man, at flere unge finder vej til vvs-energiuddannelsen, og at endnu flere virksomheder gør plads til de unge.
Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

Undervisningsministeriet har netop offentliggjort listen over de 20 erhvervsuddannelser, der i 2017 levede op til kriterierne for at være en fordelsuddannelse. Vvs-energiuddannelsen er en af de 20 uddannelser, der klarede kravene, og derfor kan alle vvs-installationsvirksomheder, som i 2017 indgik aftale med lærlinge, se frem til en kontant bonus.

”Det er utroligt flot, men også forventet, at vvs-energiuddannelsen har gjort sig fortjent til status som fordelsuddannelse. Og det er godt i tråd med branchens tradition for at tage rigtig mange lærlinge,” siger Tina Voldby, underdirektør hos TEKNIQ Installationsbranchen, der repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

Faktisk blev der indgået 813 uddannelsesaftaler i 2017 svarende til en stigning på 3,4 procent i forhold til 2016.

Den bekræftede status som fordelsuddannelse betyder, at der udløses en fordelsbonus til virksomhederne på maksimalt 5.000 kr. pr. helårslærling. Størrelsen på bonussen afhænger således af, hvornår på året aftalen er indgået. Derudover bliver bonus per praktikårselev beregnet forholdsmæssigt ud fra en samlet pulje på 20 mio. kr. til fordelsbonus i 2017.

Vvs-energiuddannelsen er den næststørste erhvervsuddannelse, der lever op til fordelskravene i 2017.

”Det er vi stolte af, og det vidner jo om at branchen tager sit uddannelsesansvar endog meget seriøst. Vi håber, at vvs-energiuddannelsens status som fordelsuddannelse sender et klart signal til de dygtige unge om, at her en uddannelse, hvor der er praktikplads og en branche med gode beskæftigelses- og karrieremuligheder,” siger Tina Voldby.

”Vi har brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse, hvis vi skal sikre den fremtidige strøm af dygtig, faglært arbejdskraft, som vi har så stort brug for,” siger Tina Voldby.

FAKTA: Kravene for at blive fordelsuddannelse

For at blive godkendt som fordelsuddannelse, skal den enkelte erhvervsuddannelse leve op til tre overordnede kriterier:

1. Der er frit optag til uddannelsen.
  2. andelen af uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at påbegynde hovedforløbet på fordelsuddannelsen, og som efter tre måneder ikke har indgået en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, må ikke overstige 10 procent i bonusåret – i dette tilfælde 2017.
  3. Omfanget af skolepraktik må ikke overstige 15 procent på den enkelte fordelsuddannelse set over et år.

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ, mobil 20 12 82 83

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 45.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 50 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.