Boligejerne bliver igen svigtet af tilskudsregler

Der er dårligt nyt til mange danske boligejere. Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget ændringer til Energistyrelsens energitilskud. Ændringer som igen efterlader boligejerne fortvivlede og med en unødvendig merudgift.

Regler for energimærkning

Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget ændringer til Energistyrelsen energitilskud, som igen betyder, at flere boligejere ender med håret i postkassen. Helt konkret betyder ændringerne blandt andet, at tilskudssatserne bliver reduceret, men frustrerende nok også, at flere boligejere ikke kan benytte det energimærke, de har indhentet.

”Fremover kan du kun søge tilskud til isolering og nye vinduer, hvis du bor i en bolig med energimærke E, F og G. Det betyder groft sagt, at flere danskere har indhentet et energimærke forgæves,” siger Nynne Pihl Groth, kommunikationsansvarlig hos portalen Energihjem.dk.

Ved seneste ansøgningsrunde i april 2021 blev puljen til energitilskud lukket ned for ansøgninger efter blot 13 timer. De mange ansøgere, der forgæves forsøgte at ansøge sidste gang, blev af Energistyrelsen opfordret til at vente til næste ansøgningsrunde. Den opfordring kan mange nu skyde en hvid pil efter.

Interessen for energitilskuddet har været enorm. I 2021 har Energihjem.dk oplevet en stigning på over 900 procent i efterspørgslen på energimærker, sammenlignet med samme periode sidste år.

Boligejerne trak igen det korte strå

Forlængede svarfrister, afslag og flaskehals hos håndværkerne er nogle af de problematikker som boligejere, der ønsker at benytte sig af Energistyrelsens energitilskud, har mødt indtil nu – og med de nye ændringer er det igen tid til frustration.

”Alt det her tilskud er gået op i hat og briller og det er de danske boligejer, der gang på gang er blevet ramt i processen. Vi mærker, at fortvivlelsen er stor derude og det kan i værste fald sætte en kæp i hjulet i forhold til at få energirenoveret vores boligmasse,” siger Nynne Pihl Groth.

Det betyder de nye ændringer for boligejerne:

• Kun én ansøgningspulje i 2021: De to planlagte tilskudspuljer i 2021 bliver nu samlet til én ansøgningsrunde i september.
  • Kun tilskud til isolering og vinduer for boligejere med energimærke E, F og G.
  • Tilskudssatser reduceres, så flere kan få tilskud.

Fakta om Energihjem.dk og tilskud:

• Energihjem.dk er portalen for boligejere, der ønsker at energirenovere.
  • Mere end 40 % af de besøgende på Energihjem.dk er på tilskudsrelaterede sider og indlæg.
  • I 2021 har Energihjem.dk oplevet en stigning på over 900 procent i efterspørgslen på energimærker, sammenlignet med samme periode sidste år.

Nynne Pihl GrothKommunikationsansvarlig for Energihjem.dk

Kommunikationsansvarlig for Energihjem.dk, som er en del af 3byggetilbud.dk, der også driver Andelsportal.dk og Ejerportal.dk.

Tlf:53391791npg@abgruppen.dk

Presse- og kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk, Ejerportal.dk og Energihjem.dk

Regler for energimærkning

Energihjem.dk er portalen for boligejere, der ønsker at energirenovere eller klimatilpasse. Her kan du blive klogere på grønne renoveringer, tilskud samt fradrag og finde energipotentialet på husets adresse. Bag Energihjem.dk står 3byggetilbud.dk, som er Danmarks største formidler af bygge- og renoveringsopgaver samt Danske Bank A/S, der yder finansiel bistand til Energihjem.dk og bidrager med finansiel viden i forbindelse med finansiering af bolig- og energiforbedringer.

Massiv interesse for energitilskud: Boligejerne er klar til først-til-mølle-kamp7.4.2021 09:14:42 CEST | Pressemeddelelse

Der er allerede fuld gang i tilskudskedlerne op til, at Energistyrelsen åbner op for søgning til energitilskuddet kl. 10 i dag. Det kan mærkes hos Energihjem.dk – portalen for boligejere, der ønsker at energirenovere – som i den grad oplever, at boligejerne er klar til at søge tilskudspuljen. Portalen har nemlig oplevet en stigning på mere end 900 procent i energimærke-forespørgsler i 2021 sammenlignet med samme periode sidste år.

Boligejere: Hvorfor skal det være koldt at gå grønt?14.12.2020 11:39:40 CET | Pressemeddelelse

Isolering, varmepumper, ventilation og nye vinduer. I starten af det nye år åbner Energistyrelsen atter op for ansøgninger til tilskudspuljen, der skal fremme energirenoveringer i hjemmet. Denne gang lyder puljen på 375 mio. kroner og hos Energihjem.dk viser tallene, at boligejerne allerede nu gør sig klar til at søge, da det handler om at være hurtigt ude af starthullerne, hvis du ikke vil skuffes med et afslag.