Boligejere tror på vildere vejr

Danske boligejere forventer flere storme og voldsommere vejr i 2017 og hver fjerde boligejer har været i arbejdstøjet for at forebygge vejrrelaterede skader. Flere bør følge trop, opfordrer forsikringsselskab.

Normalt lader vi meteorologerne om at spå om vejret. Men spørger vi de danske boligejere, så forventer de mere stormfulde vejrudsigter i fremtiden. Halvdelen af boligejerne tror nemlig, at vi vil opleve vildere storme i 2017, end vi gjorde i 2016. Det viser Codans årlige vejrundersøgelse, der har fokus på danskernes forhold til klima, vildt vejr og skadeforebyggelse.

Og boligejerne bliver bakket op af DMI. På baggrund af 13 regionale klimamodeller beskriver meteorologerne en fremtid med kraftigere nedbør, og hvor ekstreme hændelser vil stige i hyppighed og intensitet.

”Det betyder, at boligejerne bør sikre deres huse endnu bedre. Vi ved, at forebyggelse sænker antallet og omfanget af skader og derfor er en god investering. Heldigvis viser undersøgelsen også, at mange boligejere gennemfører konkrete tiltag, der klimasikrer deres hjem,” fortæller Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

Inden for de seneste fem år har hver fjerde boligejer foretaget skadeforebyggende tiltag, og hele 73 procent af dem mener, at det har hjulpet. Når boligejerne forebygger, er det i alle størrelsesordener. Flertallet har fokuseret på at føre nye kloakrør udvendigt på grunden og få beskåret grene, der kan skade boligen. Men også indsatser som etablering af regnvandsfaskine, dræn og højvandslukker har taget boligejernes tid. I alt har 52 procent af boligejerne brugt mellem 5.000-50.000 kr. på tiltag, der kan forebygge skader som følge af mere ekstreme vejrsituationer.

Tvivl om forebyggelse til vildt vejr
Selvom hver fjerde boligejer har forberedt deres bolig til det vilde vejr, så tyder det på, at endnu flere bør trække i arbejdstøjet. 16 procent af boligejerne, synes nemlig, at det er svært eller meget svært at få overblik over, hvordan de sikrer deres bolig mod vejrrelaterede skader.

”Vi ved, at en del af de forebyggende tiltag ofte sker efter, at boligejerne oplever en skade. Når vi kobler det med, at flere er i tvivl om, hvordan de bedst forebygger, så peger pilen i retning af bedre oplysning om forebyggelse. Vi anbefaler boligejerne at starte med de lavest hængende frugter, som fx at hæve ting i kælderen 30 cm og beskære løse grene af træerne. Derefter er det væsentligt at gennemgå boligens installationer fx kloak, dræn, tagrender og lignende, eventuelt i samarbejde med en boligrådgiver,” forklarer Henrik Bundgaard.

På Codans hjemmeside er der samlet en række gode råd til at sikre boligen mod vildt vejr, og man kan tilmelde sig en SMS-service, der varsler, hvornår der er vildt vejr på vej til boligejerens område. www.codan.dk/skybrud & www.codan.dk/privat/forebyg skade/stormskader

Boligejere kan også bestille et gratis klimatjek af deres bolig på www.klimatilpasning.dk, hvor fagfolk tjekker boligen igennem og giver anbefalinger til forbedringer.

Tal fra Codans undersøgelse
- 27 procent har inden for de seneste fem år foretaget skadeforebyggende tiltag.
- Det har boligejerne gjort:
• 40 procent har fældet træer eller skåret grene
• 21 procent har lavet ny udvendig rørføring
• 15 procent har etableret en regnvandsfaskine
• 14 procent har gravet dræn ned
• 13 procent indsat højtvandslukke
• 9 procent lavet rørføring indvendig
- 52 procent har brugt mellem 5.000-50.000 kr. på skadeforebyggelse.
- 73 procent mener, at forbedringerne i ’nogen, høj eller meget høj grad’ har haft den tilsigtede effekt.
- 16 procent synes, at det er svært eller meget svært at få overblik over, hvordan de bedst sikrer deres bolig mod vejrrelaterede skader.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført for Codan af analyseinstituttet Epinion. Der er i alt gennemført 1.310 interviews med repræsentativt udvalgte danske boligejere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel i januar 2017. Codans årlige vejr-undersøgelse har fokus på danskernes forhold til klima, vildt vejr og skadeforebyggelse og bliver offentliggjort i starten af hvert nyt år.

Mads Houe, pressechef hos Codan
Email: mdq@codan.dk

Om Codan Forsikring
Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.