Boligadvokaten kan forhandle husprisen ned

Danske BOLIGadvokater kan forhandle prisen gevaldigt på din kommende bolig, og tjekke om ejendomsmægleren tager sig vel rigeligt betalt for at sælge den gamle.

”Da vi købte huset var der en masse spørgsmål, som vi ikke fik svar på. Vi undervurderede, hvad det vil sige at købe hus og alt den jura, der følger med,” siger Katharina Kopranen.

Der er mange penge at hente, hvis man allierer sig med en Dansk BOLIGadvokat.

Da Katharina Kopranen og Kasper Pihl Hansen købte hus i Sorø for fem år siden, gjorde de dét som er typisk for førstegangskøbere; de valgte at spørge deres familie til råds.

Da et hus i nabolaget kommer til salg, er familien, der nu er blevet udvidet med lille Klara, ikke i tvivl om at de har fundet drømmehuset, og belært af tidligere erfaringer går de til en boligadvokat.

Familien skulle både sælge det hus, de boede i og købe det nye.

”Vi gik til en BOLIGadvokat for at få overblikket og fordi vi ville være sikre på, at få en rådgiver som er 100 procent vores mand,” siger Katharina Kopranen.

Det viste sig at være en rigtig god idé. Advokat Niels Erlandsen, medlem af Danske BOLIGadvokater, undersøgte udbudte og solgte boliger i nabolaget og vurderede, at ejendommens udbudspris var alt for høj. BOLIGadvokaten forhandlede sig frem til et prisnedslag på knap 500.000 kr.

”Det er vi selvfølgelig utroligt glade for. Det var vores advokat Niels Erlandsen, som forhandlede prisen og han havde nogle gode argumenter for at få prisen ned. Dét kunne vi ikke selv have gjort,” siger Katharina Kopranen.

”Vores BOLIGadvokat sørgede også for, at alle detaljer i handlen kom på plads, blandt andet sørgede han for at vi fik lang overtagelse på sælgers regning og at sælger skulle grave en gammel olietank op,” fortsætter hun.

Niels Erlandsen fortæller, at huskøbere der forelsker sig i et hus, ser alt det positive, fordi de så gerne vil have ejendommen:

”Som rådgiver stiller jeg alle de kritiske spørgsmål, fremskaffer dokumentation og hjælper med at få et mere fuldent billedet af ejendommen,” siger Niels Erlandsen og råder huskøberne til at vente med at underskrive indtil boligadvokaten har vurderet prisen for ejendommen, og kun underskrive en købsaftale med advokatforbehold.

Den gamle bolig skulle sælges

Advokat Niels Erlandsen rådgav også familien, da det gamle hus i Sorø skulle sælges. I formidlingsaftalen med ejendomsmægleren blev det sikret, at de aftalemæssige vilkår, herunder tilvalgsydelser og ejendomsmæglerens honorer var i orden.

”Det er vigtigt, at formidlingsaftalen som ejendomsmægler lægger frem, bliver gennemgået af en BOLIGadvokat, da den regulerer aftalevilkårene mellem sælger og mægler. Ejendomsmæglerne tager sig godt betalt for at berigtige handlen på sælgers vegne, og her er en del at spare, hvis man lader købers rådgiver/advokat berigtige handlen. Det vil sige stå for arbejdet med tinglysning af skøde og udarbejdelse af refusionsopgørelsen,” siger advokat Niels Erlandsen og fortsætter:

”Ofte er det også en god idé at aftale, at honoraret til ejendomsmægler er gradueret i forhold til den pris ejendommen ender med at blive solgt til, særlig hvis sælger må give rabat på prisen for ejendommen.”

Du kan vælge at lade BOLIGadvokaten hjælpe med alle led i bolighandlen – det er dog ikke alle BOLIGadvokater som påtager sig selve salgsarbejdet.

Begynd eventuelt med et uforpligtende gratis formøde – telefonisk eller personligt – og hør nærmere om sælgerrådgivning.

Om os

Danske BOLIGadvokater er en landsdækkende forening med ca. 150 advokater, der alle besidder et højt fagligt niveau inden for boligrådgivning. Et fagligt niveau, som bl.a. sikres gennem løbende efteruddannelse og kontrol. Foreningens medlemmer har fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet.

En BOLIGadvokat er fuldstændig uafhængig. Når en BOLIGadvokat rådgiver om lån, finansiering, forsikring eller lignende, må han/hun ikke hverken direkte eller indirekte have en økonomisk interesse i resultatet af rådgivningen.

En BOLIGadvokat må naturligvis altid kun rådgive den ene part i en handel, da køber og sælger som udgangspunkt har forskellige interesser.

Medlemmerne af foreningen har forpligtet sig til at anvende foreningens koncepter for henholdsvis køberrådgivning og sælgerrådgivning.

Herudover stilles der krav til medlemmerne om kursusdeltagelse, og alle medlemmer er forpligtet til at modtage besøg af en auditor, som skal kontrollere at medlemmerne lever op til deres forpligtelser.

Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag omkring 150 medlemmer fordelt over hele landet.