Bellagroup A/SBellagroup A/S

Bogforum 2022: Særprogram om Ukraine vokser med stærke stemmer og litteraturfestival fra Kyiv

Når årets udgave af Bogforum slår dørene op i Bella Center d. 4., 5. og 6. november, får de besøgende unikke muligheder for at skrive nye kapitler til forståelsen af den meningsløse krig i Ukraine og ikke mindst folket og kulturen, der er under angreb.
Foto: Masha Raymers

Selvom ordene stadig skurrer i ørerne, er de ikke desto mindre en realitet: Vi lever i en tid med krig i Europa. En ting er den grusomme virkelighed i den sandhed, noget andet er de effekter, selvsamme sandhed har på den menneskelige erfaring. For hvordan kan vi bearbejde krigens missilnedslag ikke blot i de fysiske men også kulturelle landskaber? Og ikke mindst søge forstå det indre liv i det folkeslag og det land, som er blevet invaderet?

”Vi mener, at litteraturen er et godt sted at begynde. Litterære værker kan formidle nuancer og gråzoner, levendegøre de menneskelige fortællinger, men samtidig bearbejde den kollektive erindring og gennemlyse de store historiske sammenhænge,” siger Bogforums mangeårige udstillingsleder, Andreas Norkild Poulsen.

Derfor præsenterede Bogforum allerede i foråret en ambition om at skabe et ukrainsk særprogram. Et tiltag, der - ligesom krigen selv – sidenhen har vokset sig større undervejs både fysisk og i vores kollektive bevidsthed. Senest har Bogforum indgået et samarbejde med litteraturfestivalen Book Arsenal i Kyiv, der af indlysende grunde har måtte aflyse deres egen festival i år.

Вхід вільний для громадян України за наявності паспорта
Der vil være gratis adgang til Bogforum 2022 ved fremvisning af ukrainsk pas

Repræsentanter fra den ukrainske bogmesse vil være til stede på Bogforum, ligesom en række af de stærkeste litterære stemmer fra Ukraine deltager i samtale med store danske forfatter- og kulturstemmer:

ANDREJ KURKOV (Андрій Юрійович Курков) i samtale med Carsten Jensen

Andrej Kurkov er Ukraines nok vigtigste, mest oversatte nulevende forfatter. The Guardian herbeskrevet ham som „en moderne Bulgakov … en ukrainsk Murakami“. I sine romaner kaster han et kritisk, surrealistisk og melankolsk blik på den ukrainske virkelighed – præget af en solid portion sort humor. På dansk har han senest udgivet den store roman, Grå bier.

Tid: Søndag d. 6. november kl. 15.00

JURIJ ANDRUKHOVITJ (Юрій Ігорович Андрухович) i samtale med Leif Davidsen

I sit hjemland har Jurij Andrukhovitj for længst opnået kultstatus. Sit store gennembrud fik han med Moskoviaden, en moderne version af Bulgakovs klassiske Mesteren og Margarita, som tegner et dystert og kulørt billede af 1990’ernes Moskva og et Sovjetimperium i opløsning. I dag regnes den for klassiker i ukrainsksamtidslitteratur.

Tid: Lørdag d. 5. november kl. 16.15

KATJA PETROWSKAJA (Катерина Миронівна Петровська) i samtale med Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Petrowskaja skabte litterær sensation med sin essay-roman Måske Esther. Petrowskaja undersøger sin brogede og voldsommefamiliehistorie med udgangspunkt i sin bedstemor, der måske hed Esther og sandsynligvis blev myrdet af nazisterne i Kyiv i 1941. Jagtenpå familiehistorien bliver til en personlig og gribende fortælling om Europas store krige og katastrofer.

Tid: Lørdag d. 5. november kl. 17.10

LANA LUX i samtale med Emma Holten

Som 10-årig, i 1990’erne, kom Lana Lux til Tyskland som kontingentflygtning. På dansk har hunudgivet romanen Dukke, der gennem pigen Samiras coming-of-age-fortælling tegner et portræt af Ukraine kort efter murens fald og drømmenom rejsen fra øst til vest. Bogen er en barsk beretning omvenskab,udnyttelse og retten til egen krop.

Tid: Fredag d. 4. november kl. 13.25

Øvrige highlights fra det ukrainske særprogram:

Flemming Rose sender podcasten Fri Ukraine live fra Bogforum.
Sted: Lyttesalonen
Fredag d. 4. november kl. 15.00

Clement Kjersgaard og et RÆSON-panel diskuterer, hvordan krigen i Ukraine har ændret verdens gang.
Sted: Store Scene
Fredag d. 4. november kl. 15.55

Thomas Ubbesen i samtale om sin rejsebog, I skyggen af det nye jerntæppe, der fortæller om Ubbesens rejser blandt Ruslands nærmeste naboer.
Sted: Vidensscenen

Fredag d. 4. november kl. 16.00

Rasmus Tantholdt i samtale med Ulla Terkelsen om sine oplevelser som korrespondent i Ukraine, som de skildres i bogen 65 dage i Ukraine.
Sted: Store Scene

Søndag d. 6. november kl. 13.00

Lykke Friis i samtale med Ulla Terkelsen om sin seneste bog, Tårernes Europa.
Sted: Vidensscenen

Søndag d. 6. november kl. 15.50

Særprogrammet om Ukraine under Bogforum 2022 er muliggjort med støtte fra Politiken-Fonden

Foto: Masha Raymers
Andrej Kurkov. Foto: Regine Mosimann
Katja Petrowskaja. Foto: Heike Steinweg
JURIJ ANDRUKHOVITJ. Foto: PR
Lana Lux. Foto: Hartknut Simmer
Bogforum 2022 finder sted d. 4., 5. og 6. november. Foto: Martin Sølyst
Titusindvis af læseglade gæster forventes at lægge vejen forbi Bella Center til Bogforum 2022. Foto: Martin Sølyst
Bogforum 2022 har indgået et samarbejde med litteraturfestivalen Book Arsenal i Kyiv, der af indlysende grunde har måtte aflyse deres egen festival i år.

Om Bogforum:

Bogforum er Danmarks største litterære event fyldt med forfattere, forlag og bogorme i alle aldre.

Bogforum har været afholdt hvert år siden 1992. Messen finder sted i Bella Center Copenhagen og varer tre dage. I 2022 hedder datoerne fredag d. 4., lørdag d. 5. og søndag d. 6. november.

Near, far, wherever you are: Titanic Live in Concert rammer Bella Arena med 76 mand stort symfoniorkester4.4.2024 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Tag med på en cinematisk atlanterhavsrejse gennem en af filmhistoriens mest legendariske kærlighedshistorier til Titanic Live in Concert. For første gang i Danmark præsenteres James Camerons mesterværk på det store lærred akkompagneret af et live symfoniorkester og kor, som løfter James Horners udødelige musik og Celine Dions titelhit ud på åbent følelseshav.

Kendt brancheprofil bliver ny hoteldirektør på AC Hotel Bella Sky3.4.2024 08:07:47 CEST | Pressemeddelelse

Med sine ikoniske, lænende tårne, 811 værelser og en prisvindende rooftop-restaurant er AC Hotel Bella Sky Copenhagen kendt langt ud over Danmarks grænser. Nu får landets andet største hotel ny General Manager i form af Jesper Olesen, tidligere Clarion & Comfort Hotel Copenhagen Airport, som skal fokusere og accelerere forretningsudviklingen. Den tidligere direktør helliger sig fejringen og repositioneringen af Bellagroups 5-stjernede Marriott-hotel i indre by ovenpå en ambitiøs opgraderingsrejse.

Ovenpå succesfuld premiere: Københavns Kommune forlænger støtten til Copenhagen Gaming Week7.3.2024 10:46:11 CET | Pressemeddelelse

Med et ønske om at bidrage til den fortsatte udvikling af Københavns nye, internationale festival for gaming og esport, har økonomiudvalget i Københavns Kommune bevilget en udmøntning til planlægning og afholdelse af Copenhagen Gaming Week på 2,5 mio kr. i 2025 og 2 mio. kr. i 2026. Hertil kommer en toårig pulje på 700.000 kr., som kommunen vil bruge på aktivering ifm. eventen.