Bogforum 2020 udskydes til 2021. Branchen bakker op om beslutningen.

Bogforum, som vi kender det, udskydes til 2021. Der arbejdes i stedet med en række aktiviteter i Bogforumregi bl.a. i Bella Center Copenhagen i løbet af efteråret. Et vigtigt indslag er uddeling af Årets Debutantpris som har stor betydning og som samler branchen.

Bella Center Copenhagen har længe været i tæt dialog med myndighederne, og har en godkendt plan for afholdelse Bogforum 2020 på plads. Der har dog tegnet sig et billede af en branche hvor en del aktører ikke er klar til et Bogforum i det kendte format her i 2020.

Andreas Norkild Poulsen, Udstillingsleder Bogforum: ”Vi har lyttet til branchen, taget det til os, og må konstatere, at det ikke er muligt at gennemføre Bogforum på normal vis i år. Til gengæld er det en meget stor glæde at møde bred opbakning og positiv tilgang fra hele branchen i forhold til afholdelse af Bogforum 2021, helt som vi plejer. Bogforum havde et rekordhøjt besøgstal på over 38.000 gæster og med 220 udstillere i 2019, og er i høj grad en begivenhed som rigtigt mange ser frem til og glæder sig til”.

Morten Hesseldahl, Adm. direktør, Gyldendal udtaler: ”Beslutningen om at udskyde Bogforum til 2021 er helt rigtig, og vi er glade for, at man har lyttet til branchen. Vi ønsker naturligvis, at både udstillere og publikum får den bedst tænkelige oplevelse, men forudsætningerne var i vores optik bare ikke til stede i år. 2020 har været et specielt år for os alle, men vi glæder os til at vende tilbage til Bogforum i 2021”.

Lars Boesgaard, Direktør, Lindhardt og Ringhof fortsætter ”For os er Bogforum den store årlige fest med læsere og forfattere. Det er den weekend på året, hvor hele branchen står sammen om bogen. Derfor glæder det mig, at det er en samlet branche, der bakker op om Bogforum 2021.”

Bogforum er vigtig for hele det litterære kredsløb og møder i sin store mangfoldighed læserne. Det gælder både store og etablerede navne og smalle litterære eksperimenter, de største forlag, små selvudgivere, danske og udenlandske forfattere.

”Vi vil ikke lægge skjul på lettelsen over at man vælger at udskyde Bogforum til 2021. Det handler jo i sidste ende om hensynet til både udstillere, publikum og forfattere. Samtidig vil jeg gerne understrege vigtigheden af Bogforum som samlingspunkt for hele branchen, og vi glæder os meget til at være med igen i 2021.” siger Lene Juul, Direktør Politikens Forlag

Carsten Fenger-Grøndahl, Forlagsdirektør Aarhus Universitetsforlag: ”Vi har været bag Bogforum hele vejen – også med afholdelse i 2020. Alt taget i betragtning har vi selvfølgelig stor forståelse for at man udskyder til 2021. Der skal dog ikke herske tvivl om at vores holdning er at Bogforum spiller en meget stor og vigtig rolle som den samlende faktor for hele branchen, og vi er meget glade for at Bogforum er sikret fremover.”

”Bogforum er helt enkelt årets vigtigste litterære begivenhed som samler alle rundt om branchen fra forfattere og læsere til biblioteker, boghandlere og forlag. Vores højeste prioritet vil altid være at kunne tilbyde læserne en stor og positiv oplevelse med litteraturen i centrum. Det kommer også til at ske i år, modellen bliver bare en anden denne ene gang” fortsætter Andreas Norkild Poulsen.

Udstillingsleder Bogforum Andreas Nordkild Poulsen, anpo@bchg.dk, tlf. 50 60 44 88

Pressechef Karen Østerbye, kars@bchg.dk, tlf. 81 88 48 43

Om Bogforum

Bogforum er Danmarks største litterære event og afholdt hvert år siden 1992. Flyttede i 2012 fra Forum på Frederiksberg til Bella Center Copenhagen på Amager.

Sidste år besøgte 38.326 gæster Bogforum hvilket et det højeste besøgstal i Bogforums 28 års historie. I 2019 deltog mere end 220 udstillere. Størstedelen af Bogforums udstillere er forlag.

BCHG Future Job Fair - jobmesse for BC Hospitality Groups opsagte medarbejdere.19.9.2020 09:00:52 CESTPressemeddelelse

BC Hospitality Group har stablet en intern jobmesse på benene med det ene formål at hjælpe de mange medarbejdere, som er opsagt som konsekvens af coronakrisen, videre bedst muligt. Det er mandag 21.9.2020 fra kl. 9.00 – 14:30 i Bella Center Copenhagen og Cecilia Lonning-Skovgaard, borgmester for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommunes holder åbningstale.