Bødepraksis for dyretransporter i strid med politisk aftale

Trods politisk aftale om det modsatte oplever chauffører og vognmænd fortsat helt urimelige bøder i forbindelse med transport af dyr. Ansvaret for dyrenes tilstand hører hjemme i stalden – ikke i førerhuset på en lastbil, mener ITD, der vil have myndighederne til at administrere reglerne i overensstemmelse med politikernes ønsker.

Efter pres fra blandt andre ITD, Landbrug & Fødevarer og en række andre organisationer inden for transport og landbrug blev Fødevarestyrelsens bødepraksis i 2019 ændret, så chauffører kun skulle ifalde bøder, hvis det konkret kunne dokumenteres, at han eller hun havde et personligt ansvar for, at der blev læsset et dyr, der ikke var egnet til transport.

Men trods aftalen oplever både chauffører og transportører fortsat helt urimelige bødeforlæg.

- Det er simpelthen ikke i orden, at myndighederne fortsat pålægger den enkelte chauffør og vognmand urimeligt store bøder i forbindelse med dyrenes velfærd. Det må nu en gang være landmanden, der har passet sine dyr i månedsvis, som sammen med en uddannet dyrlæge kan vurdere det enkelte dyrs tilstand. Derfor må det også være landmanden, der bærer hovedansvaret og risikerer bøden, mens chauffører kun i oplagte tilfælde bør bebrejdes – nøjagtig som det også er forudsat i loven, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

Hun mener, det er uacceptabelt, at anklagemyndigheden tilsyneladende administrerer loven i modstrid med politikernes ønsker.

- ITD bakker helt og holdent op om dyrevelfærd også under transport. Men det, vi oplever, er en sanktionspraksis og bødestørrelse som slet ikke står i forhold til hverken lovens intention, chaufførers muligheder eller forseelsens størrelse. Det er ganske enkelt ikke muligt for en chauffør at vurdere hvert enkelt dyr under pålæsning andet end i de helt oplagte tilfælde, hvor der jo så også er mulighed for at straffe. Men anklagemyndigheden lader til fortsat at rejse sager mod chauffører for at køre med dyr, der ikke er transportegnet, selvom chaufføren har gjort, hvad der stod i hans magt for at kontrollere dyrenes transportegnethed, og det skal selvfølgelig stoppes snarest, siger Henriette Kjær.

ITD fortsætter derfor med at lægge pres på myndigheder og beslutningstagere for at få sanktionspraksis til at være i overensstemmelse med de politiske ønsker.

Nicolai Bro Jöhncke
Pressechef, ITD
nbj@itd.dk

Vejen genvinder titlen som Årets Transportkommune for næsen af Horsens5.11.2020 13:19:01 CETPressemeddelelse

Gode rastepladser og grønne tiltag sikrede igen i år Vejen Kommune kåringen som Årets Transportkommune. Kampen om førstepladsen var dog tæt, da Horsens Kommune med en række Corona-tiltag og deres fokus på logistik og transport som en erhvervsmæssig styrkeposition sneg sig nærmere topplaceringen i den årlige undersøgelse, som udarbejdes af ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Ny bødepraksis for dyretransporter må gælde alle sager30.10.2020 12:31:23 CETPressemeddelelse

Miljø- og Fødevareministeriet har i dag på et møde med centrale aktører inden for dyretransporter, herunder også ITD, fremhævet, at praksis siden 1. oktober 2020 er ændret, så det fremadrettet kun er i oplagte tilfælde, at chauffører kan blive idømt bøder for dyrs transportegnethed. Men det bør selvsagt også gælde de sager, der allerede er anlagt ved de danske domstole, mener ITD efter mødet.