Blog fra LandboUngdoms Politiske Udvalg: Dine økonomiske valg påvirker vores verden

Bæredygtighed, klima, grøn omstilling mm. er bare nogle af de ord som efterhånden har sat sig fast i vores hverdag. Uanset om du arbejder som bankrådgiver, sygeplejerske eller landmand og om du bor i byen eller på landet, spiller ordene en rolle i din hverdag. Politikkere, medier og virksomheder gør os opmærksomme på klimaforandringerne i hele verden, og selvom vi alle er enige om at vi gerne vil se en positiv fremtid i møde, er det for mange af os svært at forholde sig til om regeringens og EU´s beslutninger ift. klima er de rigtige, fordi beslutningerne omhandler områder, som ligger langt fra vores hverdag, eller som vi ikke har nok fagligt kendskab til.

Derimod kan vi alle forholde os til, hvad vi bruger vores penge på. Som forbruger har du et stort ansvar. Både for dig selv og din familie, men også for resten af verden. I sidste ende er det forbrugeren, som har magten. Magten til at ændre, hvordan virksomhederne producerer deres produkter. Magten til at påvirke prisniveauet, og i sidste ende magten til at forandre vores samfund og verden bl.a. indenfor bæredygtighed.

Når du fx køber varer i supermarkedet, hvad har så betydning for om du vælger den ene eller anden variant? Produktionsforhold, dyrevelfærd, pris eller en helt anden faktor? Uanset hvad, har dit valg stor betydning. Mange forbrugere vælger varer efter pris. Og netop prisen har afgørende betydning for den bagvedliggende forsyningskæde. Helt fra produktion, til at varen ender hos forbrugeren.

Med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb og forholdet mellem udbud og efterspørgsel, kan man beskrive, hvordan prisen grundlæggende påvirker markedet, og dermed de forskellige led i forsyningskæden. Supermarkederne lever af forbrugerne, og hvis forbrugerne efterspørger lavere priser, er virksomhederne nødt til at tilbyde lavere priser, hvis man vil blive på markedet. Jo lavere priser forbrugerne ”kræver” af butikkerne, jo lavere bliver den pris de danske producenter får for produkterne, fordi detailvirksomhederne også skal have en rentabel forretning.

Her er det vigtigt at nævne, at jeg tænker på det generelle prisniveau, og at den prissætning, som detailvirksomhederne anvender, som led i deres markedsføring - og som ikke påvirker, hvor meget producenterne får for varerne – ikke er den ramme jeg referer til.

Dog kan et lavt niveau på tilbudspriser, på sigt, få samme betydning, da forbrugernes generelle forventninger til priserne påvirkes af tilbudspriserne. Hvis forbrugerne kun efterspørger varerne til tilbudspris, vil det i sidste ende presse prisniveauet ned.

Hvis vi vender tilbage til det økonomiske kredsløb, vil en lavere pris til producenterne, tvinge producenterne til at optimere og forbedre, hvilket i sidste ende kan få konsekvenser for arbejdskraft, produktionsforhold og i værste fald betyde lukning. Det vil øge arbejdsløsheden, forværre økonomien og dermed resultere i, at vi har færre ressourcer til at arbejde med grøn omstilling.

I Danmark er vi blandt verdens bedste producenter af fødevarer. Vores landmænd har enormt høje standarder indenfor dyrevelfærd, planteavl og bæredygtighed. Standarder der er højere end i mange andre lande. Derfor undrer det mig, at mange forbrugere ikke køber danske fødevarer, men i stedet vælger de udenlandske alternativer, måske pga. prisen? Og måske kun vælger de danske varer, hvis de er billige nok?

Som forbruger er du med til at til- eller fravælge bæredygtighed både for dyr, mennesker og vores planet, når du tager valget om, hvilke varer du køber i supermarkedet. Hvis du køber dansk, får du høj kvalitet og du støtter både de danske landmænd og vores samfund. Det bidrager til, at vi i Danmark, også i fremtiden, har ressourcerne til at bidrage til at skabe en sund planet. Hvis du fravælger at købe danske produkter, fravælger du kvalitet og bæredygtighed. Det forværrer Danmarks økonomi, og dermed vores muligheder for at bidrage til en sundere planet.

Dermed får dine valg, betydning for vores verden. Hvilken retning vælger du?

Skrevet af Henriette Hansen, februar 2022

Om Skribenten

Henriette Hansen

• Medlem af LandboUngdoms Politiske Udvalg
  • 23 år
  • Studerer HD i Regnskab og Økonomistyring, Aalborg Universitet
  • Arbejder som souschef i et lokalt supermarked

Bloggen er udtryk for skribentens egen holdning.

Henriette Hansen
Medlem af LandboUngdoms Politiske Udvalg