Blodbadet fortsætter: De små virksomheder har tabt en halv milliard kroner

Coronakrisen kradser dybt hos de små, danske virksomheder. Siden landet lukkede ned, har de mistet langt over en halv milliard kroner i omsætning sammenlignet med sidste år

April har været en forfærdelig måned for landets små virksomheder. De mistede 22 procent af deres omsætning sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser nye tal fra regnskabsprogrammet Dinero.

- Der er gang i et blodbad, hvor virksomheder lider, og jeg frygter, hvordan erhvervslivet ser ud, når vi engang er på den anden side af coronakrisen. Situationen lige nu er alarmerende, og den kommer til at koste mange virksomheder livet, og mange jobs forsvinder, siger Martin Thorborg, adm. direktør i Dinero, og fortsætter:

- Samtidig har det tilsyneladende taget meget lang tid at få udbetalt regeringens kompensationsordninger. Heldigvis ser det ud til, at der sker noget nu. En cocktail af manglende omsætning og ikke-udbetalt kompensation er en dødelig cocktail.

Restauranter har næsten mistet alt

Stort set alle brancher har oplevet et mere eller mindre drastisk fald i omsætningen i april. Hårdest ramt blandt Dinero-brugerne er restauranterne, som har mistet 93,3 procent af omsætningen.

- Det er jo næsten absurd, at en branche kan miste så stor en andel af sin omsætning. Desværre indrammer dét meget godt fortællingen om coronakrisen: Den er fuldstændig nådesløs, og den rammer bredt. Både køreskoler, fotografer, psykologer og alle mulige andre er hårdt ramt på økonomien, siger Martin Thorborg.

Hvis man skal gribe om et positivt halmstrå, må det være, at faldet i omsætningen er en smule mindre end i marts, hvor omsætningen faldt med 24 procent.

- Det betyder på ingen måde, at vi skal begynde at glæde os. Måske har den økonomiske nedtur stabiliseret sig, men det kan være et øjebliksbillede, som splintres lige om lidt. Der kan hele tiden ske et eller andet, som får det hele til at ramle igen. Så jeg følger i spænding udviklingen og håber på det bedste, understreger Martin Thorborg.

Omsætning 2019:

Omsætning 2020:

Udvikling i procent:

1.-10. marts

444.256.310 kr.

514.036.932 kr.

+ 16%

11.-31. marts

1.214.658.531 kr.

919.390.088 kr.

- 24%

1.-26. april

1.254.309.276 kr.

975.219.784 kr.

- 22%

11. marts - 26. april

2.468.967.807 kr.

1.894.609.872 kr.

Udvikling i omsætningen i udvalgte brancher – 1.-26. april 2019 vs. 2020:

Branche:

Omsætning 2019:

Omsætning 2020:

Udvikling i procent:

Restauranter

4.966.300 kr.

333.057 kr.

- 93,3%

Køreskoler

9.825.626 kr.

2.361.856 kr.

- 76,0%

Undervisning inden for sport/fritid

6.539.779 kr.

1.675.430 kr.

- 74,4%

Produktion af film og videofilm

17.424.221 kr.

8.626.730 kr.

- 28,5%

Sådan har vi gjort:

Vi har sammenlignet udviklingen i fakturabeløb for virksomheder, som både var betalende brugere af Dinero i minimum én af årets første tre måneder af 2019 og minimum én af årets første tre måneder af 2020. Det drejer sig om 15.800 virksomheder (ApS, A/S, I/S, IVS, PMV og enkeltmandsvirksomheder).

Fotos:

Download fotos af Martin Thorborg her.

Yderligere oplysninger:

PR-ansvarlig Henrik Bruun Alexandersen, henrik@dinero.dk eller tlf. 50525273.

Dinero er en del af Visma-koncernen, der tilbyder software og services, der forenkler og digitaliserer administrative forretningsprocesser i den private og offentlige sektor. Koncernen opererer på tværs af Norden, Benelux, Centraleuropa og Østeuropa. Med over 10.000 ansatte, flere end 1.000.000 kunder og en omsætning på NOK 15.028 millioner i 2019, er Visma en af Europas førende softwarevirksomheder. Blandt de mest kendte produkter og løsninger i Visma Software-divisionen er Visma Dataløn, Visma Business, e-conomic, Dinero, Sproom, SmartScan og LogBuy.

Mange danske virksomheder ved ikke, hvad der rammer dem den 1. september31.8.2020 18:24:06 CESTPressemeddelelse

I morgen lyder startskuddet til, at vi officielt overgår fra den gamle ferielov til den nye, og selvom virksomhederne har haft en lang overgangsperiode til at omstille sig til den nye lov, ser det ud til, at mange stadig ikke ved, hvad der rammer dem. I hvert fald ikke hvis man spørger en af landet største leverandører af HR- og lønsoftware, Visma Enterprise Danmark. Ifølge adm. direktør Monika Juul Henriksen har mange danske virksomheder grundlæggende ikke forstået, hvordan danskerne fremover skal planlægge og afvikle deres ferie.