Bliv klogere på fortidens spor i landskabet ved Gl. Lejre

I samarbejde med Folkeuniversitetet Skjoldungernes Land inviterer Lejre Museum til foredrag og ekskursion med arkæolog og ph.d. Klaus Ebbesen om stendysser, jættestuer og skibssætninger i det danske kulturlandskab.
Skibssætningen øst for Lejre Museum er 90 meter lang og imponerer med sin storslåede og mystiske fremtoning. Nu bliver der mulighed for at blive klogere på den og andre fortidsspor i landskabet omkring Gl. Lejre. Foto: Trine Sejthen

Gl. Lejre er kendetegnet ved sit historiske landskab med istidsformationer magtmanifestationer og monumentale fortidsminder i sten.

Den 90 meter lange skibssætning øst for Lejre Museum står tydeligt frem og imponerer beskuere med sin storslåede og mystiske fremtoning. Gl. Lejres skibssætning er dog et ganske ungt gravanlæg fra yngre germansk jernalder og vikingetid sammenlignet med de omtrent 25.000 stengrave, stendysser og jættestuer, der blev bygget i bondestenalderen, ca. 3500-3200 f.v.t.

Til foredraget vil Klaus Ebbesen gøre digklogere på, hvordan de enkelte oldtidsperioder markerer sig i landskabet og fortælle om, hvordan de monumentale stendysser, jættestuer og skibssætninger i Danmark blev bygget og brugt.

På den efterfølgende ekskursion kan du komme med på opdagelse i udvalgte gravanlæg i terrænet fra b.la. bondestenalder, jernalder og vikingetid.

Tid, pris, sted

Foredrag: 1. september 2022, kl 19:15-21:00
Ekskursion: 3. september 2022, kl 13-15

Pris: 120 kr. Foredrag + ekskursion koster samlet 190 kr.
Tilmelding foregår gennem Folkeuniversitet Skjoldungernes lands hjemmeside.

Sted: Lejre Museum, Orehøjvej 4B, 4320 Lejre