Bliv klog på, hvad kvalitet i dagtilbud er
For at se dette indhold fra www.eva.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Der er mange måder at udvikle og sikre kvalitet i dagtilbud på. EVAs nye udgivelse er et værdifuldt afsæt for at styrke praksis og ikke mindst dialogen blandt politikere, ledere og pædagogisk personale om, hvordan kvalitet af dagtilbud kan udvikles og sikres nationalt, i den enkelte kommune og i det enkelte dagtilbud. Formålet er derfor ikke at opstille én entydig definition af kvalitet, men snarere at vise de mange forståelser af, hvad kvalitet er.
3 elementer i kvalitet
I udgivelsen opdeles forskningen om kvalitet i tre elementer: strukturel kvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet. Strukturel kvalitet er de rammer og forhold, som den pædagogiske praksis arbejder inden for, og som handler om uddannelse, normeringer m.m. i dagtilbuddet, hvorimod proceskvalitet er kvaliteten i de pædagogiske kompetencer i forhold til interaktion med børn i forbindelse med leg og læring. Endelig er resultatkvalitet, hvad børnene får ud af at gå i dagtilbud fagligt og i forhold til skoleparathed
8 temaer er afgørende for høj kvalitet i dagtilbud
I forskningen kan identificeres otte temaer, som er afgørende for kvalitet i dagtilbud. De otte temaer dækker både de strukturelle, processuelle og resultatmæssige elementer i kvalitet.
Strukturel kvalitet:
1. Normering, gruppestørrelse og -organisering
3. Uddannelse, efteruddannelse og personalestabilitet
Proceskvalitet:
4. Interaktioner mellem børn og voksne
Resultatkvalitet:
7. Faglige kognitive færdigheder
Du kan downloade et enkelt tema ved at klikke på ovenstående links, eller hente den samlede udgivelse her:
Hent den samlede udgivelse Kvalitet i dagtilbud – Pointer fra forskning
Nøgleord
Kontakter
Emilie Welcher-UlholmKommunikationskonsulent
Tlf:2878 6433ewu@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger i daginstitutioner er især et storbyfænomen25.4.2024 13:24:55 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 64 % af bykommunerne har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud. I Region Nordjylland har ingen dagtilbudschefer angivet, at de har rekrutteringsudfordringer.
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum