Bliv first mover på julen: I dag lander årets skrabe-julekalender fra Danske Spil i butikkerne

Det kan godt være, at der stadig er et stykke tid til julemåneden begynder, men fra og med i dag kan du tage hul på julestemningen med Danske Spils klassiske skrabe-julekalender, som nu kan købes over hele landet.

Julen er fyldt med traditioner – og en af dem er Danske Spils julekalender, der fra i dag er klar til at blive langet over disken hos forhandlere i alle afkroge af landet. I alt er over 2.000.000 kalendere klar til at sprede julestemning lige til juleaften.

Officielt er det hensigten med kalenderen, at den først skal skrabes til december, men det er ikke alle, der kan vente, og hos Danske Spil lover man ikke at rynke på næsen, hvis kunderne indløser julekalender-præmierne før tid.

”Det er jo meningen med julekalenderen, at man kun skraber et felt om dagen i december frem mod jul, men det er altså helt op til kunderne selv, om de vil ’tyvstarte’ og skrabe felterne før tid. Vi kan også sagtens forstå, at det kan være fristende at se med det samme, om der er gevinst – og vi udbetaler skam også meget gerne pengene før juleaften – så kan de jo nå at sprede endnu mere glæde og julestemning, hvis gevinsterne går til flæskestegen eller måske en ekstra julegave,” siger administrerende direktør for Danske Lotteri Spil, Malene Mølgaard.

Noget tyder dog på, at de fleste godt kan nøjes med at skrabe en enkelt låge om dagen. Således viser Danske Spils data, at lidt flere end tre ud af fire gevinster sidste år først blev indløst efter juleaften.

Alligevel er der år efter år danskere, som får indløst både store og små gevinster FØR jul – og sidste år blev 1 ud af 20 gevinster endda indløst inden 1. december.

Fakta om Danske Spils skrabe-julekalender

• Hvert år bliver der solgt omkring 2,1 millioner skrabejulekalendere.
  • Det første år, 1994, solgte den cirka 1 million eksemplarer.
  • Dengang kostede kalenderen det samme som i dag: 50 kroner.
  • Topgevinsten har altid været en million kroner. I dag er der gevinster på ned til 50 kroner og på hvert tredje lod.
  • Der er hvert år fem julekalendere med hovedgevinsten på 1.000.000 kroner.
  • 91% af alle voksne danskere kender julekalenderen.
  • 61% skraber ét felt ad gangen, mens resten skraber felterne før tid.
  • Undersøgelser viser, at 62% af danskerne over 18 år køber en julekalender (1,9 millioner danskere).
  • Mange køber mere end én kalender og giver den væk i gave – primært til den nærmeste familie, så gevinsten bliver i familien.
  • Udover Julekalenderen til 50 kroner, tilbyder Danske Spil følgende jule-skrabelodder: Pakkejagt til 100 kroner, Den store julekalender til 150 kroner, Til og fra-kort til 10 kroner og bogstavspillet Juletræ til 30 kroner.