Blinde får legater til løbebånd og tandemcykler

Synshandicappedes Motionsfond uddeler legater til blinde og stærkt svagsynede, så de kan dyrke idræt.

Sven Mogensen stiftede for mere end et årti siden Synshandicappedes Motionsfond. Han håber, at flere blinde og stærkt svagsynede kan få pulsen op og dyrke mere motion.

Goalball, løbebånd, tandemcykler og yoga. Det er blot nogle af de ting, som årets legatuddeling fra Synshandicappedes Motionsfond går til i år. Herudover deler fonden et legat ud til en veloplagt motionist, der skal vandre 800 kilometer på Caminoen, og en døvblind modtager støtte til at prøve sig af på to ironman, et maratonløb og en halvmaraton.

Alle mennesker bør nemlig have mulighed for at leve et fysisk aktivt liv. Det gælder også synshandicappede, og Motionsfonden har med sine legater været med til at synliggøre, at blinde og svagsynede kan langt mere, end mange forestiller sig. Fonden har således gået forrest og vist vejen og har i over et årti givet hundredvis af mennesker den lille håndsrækning, der skal til, for at de kan leve et aktivt liv, få pulsen op og skabe relationer og netværk med både andre synshandicappede og seende. I 2023 uddeles der således 108.000 kroner fordelt på 17 legater.

Fondens stifter har overskud til at dele - og overskud til at dele ud!

Sven Mogensen, der selv blev blind som ung, stiftede for mere end et årti siden Synshandicappedes Motionsfond for egne midler. Sven har gennem årene været en stor inspiration for mange, fordi han gennem sit liv har vist, at ting kan lade sig gøre. Han har eksempelvis besteget Afrikas højeste bjerg, Kilimanjaro, stået på ski, løbet og roet havkajak i den lokale klub. Desuden har Sven haft fuldtidsarbejde gennem det meste af sit liv og rejst verden rundt i forbindelse med sit arbejde.

- Jeg viser bare, at det kan lade sig gøre. Hvis bare jeg kan få én enkelt synshandicappet til at dyrke motion, få et aktivt liv og mærke successen ved at klare noget, der måske virker umuligt, så er jeg meget, meget glad. Mange synshandicappede kan få en god historie at fortælle til sine omgivelser, og hvem ved, hvor det så kan ende?, siger Sven Mogensen.

Dansk Blindesamfund støtter Synshandicappedes Motionsfond, og ifølge forretningsudvalgsmedlem Jesper Holten falder legaterne på et tørt sted og giver mennesker med synshandicap mulighed for motion og bevægelse.

- Blinde og svagsynede oplever ofte, at det kan være svært at få den daglige motion af flere forskellige grunde. I Dansk Blindesamfund har vi gennem mange år haft fokus på bedre sundhed for blinde og svagsynede, og især inden for de seneste år har vi forsøgt at gå nye veje – eksempelvis ved at organisere vandreture i naturen, siger Jesper Holten.

Synshandicappedes Motionsfonds legatuddelinger finder sted torsdag den 8. juni klokken 10-13 på Fuglsangcentret i Fredericia og klokken 15-17.30 i Serapion-Ordenens Loge i Aarhus samt i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup fredag den. 9. juni klokken 10-13.

Kontaktinformation:

Sven Mogensen, stifter af Synshandicappedes Motionsfond, tlf.  22 52 82 02

Jesper Holten, medlem af forretningsudvalget i Dansk Blindesamfund: tlf. 23 40 92 29

Sven MogensenStifter Synshandicappedes Motionsfond

Tlf:22 52 82 02

Billeder

Edis Adilovic skal i løbet af august vandre 800 kilometer på den legendariske Caminoen.
Download
Download