Black Fridays første 10 timer: Sådan er det gået på nettet

De første transaktionstal fra Black Friday-natten er i hus, og allerede i de 10 første timer af årets store handelsdag, er der positive takter og tendenser at observere på nettet, melder DIBS og Nets, der ser en stigning på i alt 7% i antallet af transaktioner målt ift. samme tidspunkt sidste år:

»I løbet af de tidlige nattetimer har vi set, at der har været markant mere run på set i forhold til sidste år. Det er tydeligt, at Black Friday i stigende grad er blevet et online fænomen«, udtaler Henriette Høyer, talsperson for DIBS Payment Services, del af Nets.

Fald mellem kl 2 og 5

Sammenlignet med Black Friday sidste år observeres en markant stigning i antallet af transaktioner i tidsrummet fra kl 23:00-02:00, omend en nedgang i tidsrummet fra 02:00-05:00 - og så en stigning igen fra 05:00-08:00. Og det er der en forklaring på:

»Det er ikke nødvendigvis udtryk for en afmatning, i det at vi har observeret, at mange webshops har tyvstartet Black Friday i år og starter tidligere i løbet af ugen med mange gode tilbud, som folk gør flittigt brug af. Derfor bliver folk heller ikke oppe hele natten, og vi ser derfor et fald fra kl. 02:00-05:00«, vurderer Henriette Høyer.

»Vi forventer hen af morgenen og formiddagen, at flere af danskerne kommer ud af starthullerne og sætter i gang med shoppingen online. På sådan en november-fredag så vi sidste år, at arbejdet ikke var nogen hindring for de shoppinglystne danskere; særligt så vi, at mange benyttede frokostpausen til at shoppe igennem, så det venter vi også at se i år«, slutter Henriette Høyer.

Time-for-time udvikling i antal transaktioner ift. samme tidspunkt i 2016

24. November kl. 22-23: -6%

24. November kl. 23-00: +6%

25. November kl. 00-01: +28%