Black Friday sætter ny rekord i danske shoppingcentre

Årets Black Friday den 23. november satte igen ny rekord i det samlede besøgstal i de 17 shoppingcentre, som DEAS administrerer og driver på vegne af Danske Shoppingcentre.
Frederiksberg Centret

Antallet af besøgende steg i år med 5% i forhold til Black Friday i 2017, og det forventes, at Black Friday ender på en klar 1. plads over shoppingcentrenes største besøgsdage i 2018.

Den største besøgsvækst på Black Friday 2018 ses i de små og mellemstore centre, mens de store centre ligger mere stabilt.

”Black Friday er blevet en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har stort fokus på at planlægge og klargøre. Vi oplever, at rigtig mange handlende foretrækker shoppingcentrene, hvor de kan se og prøve varerne, blive underholdt og få en helhedsoplevelse,” siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør for Center Management i DEAS.

I de seneste år er Black Friday gået fra at være et forholdsvist ukendt fænomen til at blive en af årets største handelsdage. De danske shoppingcentre har ført an i denne udvikling, da de med deres store antal af butikker giver kunderne optimale forudsætninger for at få alle de gode tilbud samlet på ét sted.

Black Friday har også for alvor gjort sit indtog på internettet, hvor både de traditionelle kæder og de rendyrkede webshops har haft Black Friday-tilbud. Det påvirker dog ikke besøgstallet i shoppingcentrene negativt.

Tværtimod har den massive markedsføring af Black Friday på alle salgskanaler været med til at skabe yderligere interesse og givet endnu flere købelystne kunder grund til at besøge shoppingcentrene.

Fakta
Se graf over udviklingen i shoppingcentrenes besøgstal på Black Friday i de sidste tre år vedhæftet.

Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør, DEAS, mobil 27 75 56 05

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Asset Management, Facility Services, Udlejning og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer og udvikler bl.a. 18 shoppingcentre, primært ejet af Danske Shoppingcentre P/S. Vi tilbyder også administration af bolig- og erhvervsejendomme samt ejer- og andelsboligforeninger. Hertil kommer bygherrerådgivning, byggesagsadministration, energistyring, drift og vedligehold, udlejning af bolig- og erhvervslejemål samt salg og vurdering af erhvervsejendomme og boliger. DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål i Danmark. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Holding A/S.

Frederiksberg Centret
Lyngby Storcenter