Black Friday – den helt store tilbudsfest!

Vidste du, at hver tredje Black Friday-handel skete i arbejdstiden? Var du klar over, at danskerne satte omsætningsrekord på Black Friday i både 2015 og 2016, hvor handelsdagen begge dage overgik julehandlen! Desuden steg handlen 18 milliarder kroner fra 2015 til 2016! Moneybanker har kigget på det amerikanske fænomen, som danskerne i den grad har taget til sig og her giver får I tallene!

Black Friday giver travlhed hos fysiske butikker og webshops, hvorfor det kan være en god ide at planlægge sine indkøb nøje. Hver tredje Black Friday-handel i 2016 blev foretaget i arbejdstiden i intervallet 10-16. Det andet og tredje mest populære tidspunkt for indkøb var mellem 19-22 og 07-09. Hvis man derfor vil undgå lange køer på nettet og i de fysiske butikker, bør man i stedet være klar fra tidlig morgen eller sen aften.

Hele undersøgelsen findes her:

Glødende dankort på Black Friday

Danskernes dankort bliver hyppigt brugt på Black Friday, faktisk benytter vi os af dankortet hele 8,6 gange mere i sekundet end på en normal handelsdag. Danskerne bruger cirka én milliard kroner på en gennemsnitlig dag i årets 11 første måneder. Til sammenligning brugte vi d. 25. november 2016 (Black Friday) hele 2,001 milliarder kroner, altså en fordobling af dagsomsætningen og dermed er Black Friday den handelsdag, som har omsat for mest i Danmark nogensinde.

Populariteten griber om sig

Tilbage i 2015 vurderede blot 17% af den danske befolkning, at de ville udnytte Black Friday-tilbuddene. Til sammenligning blev det vurderet at 26% af den danske befolkning ville benytte sig af tilbuddene i 2016. Tal fra Dansk Erhverv viser at kvinderne i 2016 var mere tilbøjelige til at benytte sig af tilbuddene på Black Friday. Samme opgørelse viser at befolkningsgruppen under 30 år er dem, som er mest tilbøjelige til at benytte sig af shoppefænomenet.

Black Friday 2017 falder d. 24 november og traditionen tro forventes det, at dagen endnu engang sætter rekord. Med endnu en rekord vil mærkedagen igen statuere sin berettigelse i dansk shoppekultur.