Black Friday blev til Black Week og slog rekord online
Black Friday blev i år til Black Week med tilbud i hele sidste uge. Dette bekræfter både DanDomain, PostNord og Nets, der tilsammen tegner billedet af det danske e-handelsmarkedet.
- Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen, som har kurs mod den største vækst siden 2006, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.
Nets oplyser, at de største webshops i Danmark har oplevet en samlet ordrestigning på 20 procent for hele ugen, mens stigningen hos DanDomains 6.000 webshops har været på 51 procent i forhold til 2019. PostNord kan også bekræfte, at det har været den største e-handelsweekend nogensinde.
Nets tal viser, at der har været stigninger hele ugen, på nær fredag. Det betyder dog ikke, at danskerne ikke shoppede om fredagen, for det gjorde de i dén grad. Fredagen var den travleste dag med over tre gange så mange online køb, som der var om mandagen. Sammenligner Nets hele Black Friday-ugen med sidste år, kan de se, at de største webshops har haft en samlet stigning i deres salg på 20 procent.
Hos DanDomain, som er Danmarks førende webshopudbyder med over 6.000 webshops, kan de også berette, at Black Friday er afløst af Black Week i år. Deres webshops har samlet set haft stigninger i både ordreantal og omsætning hver dag under hele Black Friday-ugen, og det kulminerede i weekenden med en tæt på fordobling af omsætningen i forhold til 2019. Samlet set er antallet af handler online steget med hele 51 procent, mens omsætningen er steget med 56 procent sammenlignet med sidste år.
- Det har været imponerende at se salgsudviklingen hen over ugen. Hver dag i løbet af ugen har out-performet samme dag sidste år og med et samlet omsætningsløft på 56 procent, på en i forvejen travlt og vigtigste uge online, er det, det største vi har oplevet, siger Anders Eiler, CSO hos DanDomain.
Også hos PostNord har man forberedt sig på det rekordhøje salg ved bl.a. at have ansat flere hænder, indkøbt flere biler og oprettet ekstraordinære udleveringssteder for at kunne følge med. Deres forventning er, at de skal sortere ekstremt mange pakker i aften, hvor der vil være et stort rykind af pakker fra Black Friday weekenden.
- Så gik Black Friday for alvor i gang, og i weekenden har vi hos PostNord haft tæt på 800.000 pakker gennem vores pakketerminaler. Der er tale om en rekordweekend – den største nogensinde! Hele sidste uge var dog tydeligvis Black Friday-uge, hvor vi havde en vækst på pakkemængderne på op mod 50 procent i forhold til de samme dage sidste år, siger Lene Reipuert, pakkechef i PostNord.
- Pakkerne fra Black Friday fortsætter dog med at strømme ind, og derfor forventer vi, at de kommende dage bliver endnu mere travle hos os. Vi har forberedt os grundigt, og med mere end 450 ekstra pakkebiler i gadebilledet sørger vi for, at alle pakker kommer frem. På trods af de rekordstore mængder vil langt de fleste pakker blive leveret til tiden, men der kan være enkelte, som er ekstra dage undervejs, siger Lene Reipuert, pakkechef i PostNord.
- Vi foretog i slutningen af oktober en rundspørge blandt danskerne, der viste, at 54 procent forventede, at rykke deres Black Friday-køb online. Vi er derfor ikke overraskede.
- Flere danskere har taget onlinehandel til sig, og især corona har sat fut i websalget. Det er derfor vigtigt, at danske virksomheder enten starter salg via digitale kanaler eller styrker dem, de har, så de er til stede, der hvor et stadigt stigende antal forbrugere er, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel / Tlf. 2949 4649 / Mail: sdy@di.dk, Anders Eiler, Chief Sales Officer, DanDomain / Tlf. 6915 0040 / Mail: ace@dandomain.dk eller Kristian Rask, pressechef i Postnord / Tlf. 2178 3109 / Mail: kristian.rask@postnord.com
Billeder
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
DI: Black Friday kommer til at slå rekord i år27.11.2024 13:33:46 CET | Pressemeddelelse
Rekordmange danske forbrugere forventer at gå på indkøb på årets Black Friday den 29. november. Særligt de yngste generationer kommer til at lægge slagtilbuddene i kurven, og så vil 250.000 danskere handle på Temu på Black Friday.
Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb24.9.2024 09:54:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb, og det gælder især i tøj- og skobutikker, hvor danskerne køber varer uden forudgående planlægning. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.