Black Friday, Black Week, Cyber Monday: Sådan gik det

Betalingsformidlerne DIBS og Nets gør status efter, hvad man allerede nu betegner som en »historisk« uge for særligt dansk e-handel.

Det kan næppe være gået hen over hovedet på nogen, at det netop har været Black Friday. Men hvor stort et impact endte den amerikanske handelsdag egentlig med at få? Hvem er vinderne og taberne? Og hvad med dagene op til Black Friday og den efterfølgende Cyber Monday? Ifølge betalingsformidlerne DIBS og Nets, der løbende gennem uge 47 og 48 har observeret og rapporteret omkring udviklingen, og som administrerer betalinger for flere end 25.000 webshops i hele Norden, er man ikke i tvivl:

»Vi kan overordnet konkludere, at der ikke har været nogen tabere i den skandinaviske e-handel overhovedet; alle tre lande har oplevet signifikante fremskridt set ift. Black Friday 2016. For Danmarks vedkommende, har der været tale om den bedste uge nogensinde i dansk e-handel. Det er historisk, det vi har været vidne til, da det viser, at forbrugerne i højere grad søger mod nettet for at handle«, udtaler Henriette Høyer, talsperson for DIBS Payment Services, del af Nets, der melder om 46% flere gennem transaktioner hos Danske webshops målt ift. samme Black Friday-tidsperiode i 2016 - for Norge og Sverige er tallene hhv. 29% og 41%.

Black Week: Tocifrede vækstrater i hele Skandinavien

Ser man på dagene op til Black Friday tegner sig det samme billede af massive stigninger dag-for-dag i både Danmark, Norge og Sverige. Samlet ender det med pæne tocifrede stigninger til alle tre lande i uge 47 set i forhold til samme uge i 2016. Omend ét land trækker særligt fra land:

»Set over hele ugen er Norge i front med en 35% stigning i antal transaktioner, hvilket korresponderer fint med, at Norge var det land, der samtidigt havde den mindste vækst på Black Friday: Nordmændene har simpelthen fordelt deres indkøb mere ligeligt ud over hele ugen, modsat Danmark hvor det virkelig var koncentreret med handel på Black Friday«, udtaler Henriette Høyer, der dog understreger, at den danske stigning for hele ugen i forvejen har været over al forventning.

Cyber Monday: Luften gik af ballonen i Danmark

Kigger vi på den relativt nye »tradition« Cyber Monday, der er en dedikeret e-handels-dag, der følger Black Friday-weekenden, viste broderlandene langt fra de samme takter som i Danmark: Hvor danske webshops kun oplevede en moderat stigning på 3% i antallet af transaktioner ift. 2016, voksede Sverige med hele 52%, mens Norge atter lå helt i front med imponerende 89%.

»Traditionen har ikke fundet fodfæste i Danmark endnu, og i takt med at vi år for år ser, at e-handlen vokser, giver det god mening, at danskerne kan fortsætte forbrugsfesten på en dedikeret online salgsplatform som Cyber Monday. Vi ser i både Norge og Sverige, at der er store vækstrater, så det er kun et spørgsmål om tid, før danskerne kommer med på vognen«, slutter Henriette Høyer.

70 20 30 77https://www.dibs.dk/