Black Friday, Black Week, Cyber Monday: Sådan gik det
Det kan næppe være gået hen over hovedet på nogen, at det netop har været Black Friday. Men hvor stort et impact endte den amerikanske handelsdag egentlig med at få? Hvem er vinderne og taberne? Og hvad med dagene op til Black Friday og den efterfølgende Cyber Monday? Ifølge betalingsformidlerne DIBS og Nets, der løbende gennem uge 47 og 48 har observeret og rapporteret omkring udviklingen, og som administrerer betalinger for flere end 25.000 webshops i hele Norden, er man ikke i tvivl:
»Vi kan overordnet konkludere, at der ikke har været nogen tabere i den skandinaviske e-handel overhovedet; alle tre lande har oplevet signifikante fremskridt set ift. Black Friday 2016. For Danmarks vedkommende, har der været tale om den bedste uge nogensinde i dansk e-handel. Det er historisk, det vi har været vidne til, da det viser, at forbrugerne i højere grad søger mod nettet for at handle«, udtaler Henriette Høyer, talsperson for DIBS Payment Services, del af Nets, der melder om 46% flere gennem transaktioner hos Danske webshops målt ift. samme Black Friday-tidsperiode i 2016 - for Norge og Sverige er tallene hhv. 29% og 41%.
Black Week: Tocifrede vækstrater i hele Skandinavien
Ser man på dagene op til Black Friday tegner sig det samme billede af massive stigninger dag-for-dag i både Danmark, Norge og Sverige. Samlet ender det med pæne tocifrede stigninger til alle tre lande i uge 47 set i forhold til samme uge i 2016. Omend ét land trækker særligt fra land:
»Set over hele ugen er Norge i front med en 35% stigning i antal transaktioner, hvilket korresponderer fint med, at Norge var det land, der samtidigt havde den mindste vækst på Black Friday: Nordmændene har simpelthen fordelt deres indkøb mere ligeligt ud over hele ugen, modsat Danmark hvor det virkelig var koncentreret med handel på Black Friday«, udtaler Henriette Høyer, der dog understreger, at den danske stigning for hele ugen i forvejen har været over al forventning.
Cyber Monday: Luften gik af ballonen i Danmark
Kigger vi på den relativt nye »tradition« Cyber Monday, der er en dedikeret e-handels-dag, der følger Black Friday-weekenden, viste broderlandene langt fra de samme takter som i Danmark: Hvor danske webshops kun oplevede en moderat stigning på 3% i antallet af transaktioner ift. 2016, voksede Sverige med hele 52%, mens Norge atter lå helt i front med imponerende 89%.
»Traditionen har ikke fundet fodfæste i Danmark endnu, og i takt med at vi år for år ser, at e-handlen vokser, giver det god mening, at danskerne kan fortsætte forbrugsfesten på en dedikeret online salgsplatform som Cyber Monday. Vi ser i både Norge og Sverige, at der er store vækstrater, så det er kun et spørgsmål om tid, før danskerne kommer med på vognen«, slutter Henriette Høyer.
Kontakter
Natalia LaursenMarketing Manager
Tlf:+45 4054 3964natalia.bates.laursen@dibs.dkHenriette HøyerHead of Sales
Tlf:+45 3165 6565heho@dibs.dkBilleder
Information om DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
DIBS startede helt tilbage i 1998 og er i dag repræsenteret i 20 lande med over 15.000 kunder og over 1,7 milliarder gennemførte betalinger. Med 18 års erfaring er vi de ledende eksperter inden for online betaling.
Vi er altid klar med de mest innovative løsninger -især på mobilen - og vi håndterer hver dag op imod en halv million danske online betalinger. Blandt vore kunder tæller nogle af de største virksomheder i e-handelsbranchen. På vores kontorer i hele Norden arbejder flere end 100 medarbejdere på at gøre online betaling endnu nemmere. Vi tilbyder alle populære betalingsmetoder, har den bedste lokale support og vi skræddersyr vores løsninger efter kundens behov.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday14.11.2019 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag5.11.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.11.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.