Blå Kors Genbrug i Tarm lukker: Oda og Keld sælger ud af butikken efter 42 år

Den 31. marts 2021 drejer ægteparret Oda og Keld Hansen sammen med de andre frivillige nøglen om til Blå Kors' genbrugsbutik i Storegade i Tarm. De har været drivkræfterne i butikken gennem 42 år, men nu siger alderen stop. Derfor kører butikken ophørsudsalg med 50 procent rabat på alle varer fra 15. marts og frem til lukningen.

Oda og Keld Hansen har været frivillige i Blå Kors' genbrugsbutik i Tarm i knap 42 år.

Det er aldrig en nem beslutning at skulle lukke en butik. I snart 42 år har borgerne i Tarm kunne handle i deres lokale Blå Kors Genbrug i Storegade, men nu er det snart sidste chance for at gøre sig et godt genbrugskøb i butikken.

Genbrugsbutikken skal lukke på grund af manglende frivillige hænder, som kan drive butikken videre. Ægteparret Keld og Oda Hansen var med til at åbne butikken i 1979 og i 2021 er det nu også dem, der er med til at lukke den, sammen med de andre frivillige, der arbejder i butikken.

Keld og Oda Hansen været frivillige i Blå Kors i alle årene og har brændt for at drive en genbrugsbutik, der kan skabe overskud til blandt andet at hjælpe børn og unge, som vokser op i familier med alkoholmisbrug.

"Det er et livsværk. På en måde er det vemodigt, men på den anden måde må vi erkende, at vores indsats og energi bliver mindre i takt med, at tiden går. Vi ville ikke kunne fortsætte. Så vi har besluttet at stoppe," siger Keld Hansen.

"Vi ville gerne være blevet ved 30 år endnu, men det kan vi ikke. Vi vil hellere stoppe, mens vi kan være det bekendt og har en flot butik," siger Oda Hansen.

Ophørsudsalg i butikken

Fra den 15. marts til 31. marts 2021 kører butikken ophørsudsalg med 50 procent rabat på alle varer for at kunne få solgt så mange af tingene, inden butikker lukker ned. Butikken sælger både tøj, møbler og ting til hjemmet.

"Vi regner med at få solgt mange af tingene. De ting, vi ikke får solgt, og inventaret i butikkerne bliver overtaget af Blå Kors' butikker i Ørnhøj, Nørre Nebel og Spjald, så der er ikke noget, der går til spilde," siger Keld Hansen og bliver suppleret af sin hustru:

"Vi kommer til at savne mange af kunderne og vores medarbejdere. Sådan er det jo, når noget er slut," siger Oda Hansen

Keld og Oda Hansen er i dag henholdsvis 77 og 76 år gamle og har dermed været frivillige i Blå Kors Genbrug i mere end halvdelen af deres liv. Når genbrugsbutikken lukker, får de nu mere tid til familie, venner og andre fritidsinteresser.

"Det er ikke sådan, at vi kommer til at kede os. Det ligger ikke til os. En dag, vi kørte forbi en golfbane, talte vi om, at mange bruger tiden på at spille golf. Vores fritidsinteresse har været Blå Kors Genbrug", siger Oda Hansen.

Snaremosevej 23F
7000 Fredericia

Overskudsmad fra Lidl hjælper socialt udsatte i påsken: Blå Kors deler tusindvis af poser med madvarer ud over hele Danmark24.3.2021 07:23:00 CET | Pressemeddelelse

Påskehelligdagene er en helt særlig tid for den sociale hjælpeorganisation Blå Kors. De oplever i stigende grad flere trængte familier, som har brug for en ekstra håndsrækning i højtiderne. Derfor uddeler Blå Kors i år overskudsmad i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som doneres fra Lidls butikker, til glæde for brugere af familienetværk, væresteder og beboere på botilbud.