Blå Kors forlænger lukning af alle sine genbrugsbutikker

Blå Kors har valgt at forlænge lukningen af alle sine genbrugsbutikker frem til 13. april, men begynder at mærke konsekvenserne af snart to ugers lukning.

Det er ved at være længe siden, at der er gået kunder ind og ud af Blå Kors' butikker.

Blå Kors har valgt at forlænge lukningen af alle organisationens 53 genbrugsbutikker foreløbigt frem til og med 13. april. Det sker af fortsat hensyn til kunder og frivillige medarbejdere.

"Efter snart to ugers lukning af vores genbrugsbutikker begynder det virkelig at gøre ondt på vores økonomi. Det er en meget alvorlig situation for Blå Kors. Men vi er ikke i tvivl om, at det er det rigtige at gøre. Størstedelen af vores frivillige i genbrugsbutikkerne er ældre mennesker, og vi ønsker på ingen måde at være med til at sætte hverken deres eller vores kunders helbred på spil," forklarer Anders Christensen, der er chef for Blå Kors Genbrug.

Håber på hjælp fra udlejere

Anders Christensen håber, at nogle udlejere vil være behjælpelige med nedsættelse eller annullering af huslejen.

"Vores klart største udgift i Blå Kors Genbrug er huslejerne. Derfor har det også enorm stor betydning, at der allerede er nogle udlejere, der har valgt at annullere huslejen, det er virkelig flot, og vi håber, at flere vil følge trop," siger Anders Christensen.

Eneste butik, der fortsat er åben, er webshoppen lidtsmartere.dk.

"Vores webshop er naturligvis stadig åben, og man kan bestille varer, ligesom man plejer. Vi kan dog ikke garantere, hvor hurtigt varen kan leveres," siger Anders Christensen.

Anders Christensen minder i øvrigt om, at man stadig kan støtte Blå Kors ved at donere pengegaver via fx MobilePay på 90870.

Snaremosevej 23F
7000 Fredericia

Donation fra Lidl skal forsøde påsken for trængte familier og beboere på botilbud3.4.2020 07:44:00 CESTPressemeddelelse

Normalt betyder påskehelligdagene, at nødhjælpsorganisationen Blå Kors kan hente overskudsmad fra Lidl til deres brugere. Men de ekstraordinære åbningsdage grundet corona denne påske betyder langt mindre overskudsmad. Derfor har Lidl i år besluttet at donere gavekort for 50.000 kr. til Blå Kors, så trængte familier alligevel kan få en pose madvarer til påskedagene.