Blå Kors Danmark holdt landsmøde efter travlt år

17.600 børn, unge og voksne fik i 2022 hjælp af den sociale og diakonale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark. Det var omdrejningspunktet, da organisationen holdt landsmøde.
Landsformand Dan Månsson (t.v.) præsenterede beretning om Blå Kors Danmarks arbejde i 2022. Her takkede han afgående bestyrelsesmedlem, Sven-Erik Jørgensen, for hans mangeårige indsats.

Behovet for sociale tilbud som væresteder, terapitilbud til børn og unge og botilbud til hjemløse og mennesker med misbrug er ikke blevet mindre.

Det var budskabet, da Blå Kors Danmark holdt landsmøde på Hotel Nyborg Strand med deltagelse af omkring 170 medlemmer, medarbejdere, frivillige og andre interesserede.

I 2022 hjalp den sociale og diakonale hjælpeorganisation 17.600 børn, unge og voksne gennem en lang række sociale tilbud. Det er rekordmange og vidner om, at der er et voksende behov for hjælp gennem tilbud i civilsamfundet, fortæller Dan Månsson, som er landsformand i Blå Kors Danmark.

"Der er mange opgaver, der venter på at blive løst. Vi er taknemmelige for at have muligheden for at gøre det. Blå Kors Danmark er en organisation med mere end 128 års erfaring. Vi har alle årene været omstillingsparate og tilpasset os det samfund, vi lever i, og de udfordringer, som folk møder. Lige fra misbrug til ensomhed og økonomisk trængsel," siger landsformand Dan Månsson.

Flere familienetværk

Et af de områder, der har oplevet ekstra stor vækst gennem de seneste år, er Familienetværket. I 2022 kom der 3.197 børn og voksne i Blå Kors’ familienetværk rundt i hele landet. Det er en vækst på 40 procent sammenlignet med året før.

I Familienetværket, som drives i partnerskab mellem lokale kirker og Blå Kors Danmark, kan udsatte familier blive en del af et godt og åbent fællesskab for børn og voksne. Her hjælper og støtter familierne hinanden, mens frivillige og ansatte også tilbyder forskellige former for hjælp og tilbud.

”I forbindelse med inflationskrisen, og før det coronakrisen, har vi oplevet, at antallet af familier, der lever i ensomme og udsatte positioner er steget. Samtidig er problemerne taget til i styrke. Og her oplever vi, at vi med vores familienetværkskoncept virkelig har ramt noget, som rigtig mange mennesker får glæde af at benytte,” siger generalsekretær Christian Bjerre.

Til landsmødet i Blå Kors Danmark blev der også afholdt generalforsamling og valg til hovedbestyrelsen. Her blev Dan Månsson og Frede Ruby Østergård genvalgt som hhv. formand og næstformand, mens Dina Siegumfeldt, Bjørn Baltzer Carlsen og Keld Markussen fik plads i bestyrelsen. Mette Lærke Bräuner blev valgt som suppleant.

Der skulle stemmes ad flere omgange til generalforsamlingen i Blå Kors Danmark.