BL - Boligselskabernes Landsorganisation

BL om nye lister over udsatte boligområder: Det lange seje træk virker

I en kommentar til de lister med boligområder, som Indenrigs- og Boligministeriet netop har offentliggjort, siger viceadministrerende direktør i BL – Danmarks Almene Boliger, Solveig Råberg Tingey:

”Vi er glade for, at der helt overvejende er gode nyheder i de lister over udsatte boligområder, som ministeriets har offentliggjort. Der er ikke kommet flere af de såkaldte omdannelsesområder, hvilket er meget glædeligt, og så er der ydermere sket et fald i antallet af både parallelsamfundsområder og udsatte områder.”

”Det er femte år, at der sker et fald i antallet af udsatte boligområder. Den positive udvikling er resultatet af et langt sejt træk lokalt, hvor der igennem flere år er gjort en indsats i forhold til beskæftigelses- og uddannelsesindsatser og boligsociale indsatser. Derudover har også den obligatoriske fleksible udlejning, som boligområderne på listerne er underlagt, uden tvivl haft effekter,” siger BL’s viceadministrerende direktør og tilføjer:

”Det er meget vigtigt, at vi fastholder disse indsatser også i de kommende år.”

Kategorien af bolgliområder, som kaldes ”forebyggelsesområder”, er der kommet fem flere af, så der nu er 67. Herom siger Solveig Råberg Tingey:

”Der er flere forklaringer på, at vi ser denne stigning. For det første har nogle boligområder på grund af en positiv udvikling bevæget sig fra at være på parallelsamfundslisten til nu at være på forebyggelseslisten. Men der ses også en anden bevægelse, hvor nogle områder, der før var udenfor listerne, nu er kommet ind på listen over forebyggelsesområder. Disse bevægelser skal vi selvfølgelig holde meget øje med, og et formål med forebyggelseslisten er gennem fx fleksibel udlejning og stramme regler for den kommunale anvisning at forebygge at boligområder bevæger sig i retning af de øvrige lister.”

Viceadministrerende direktør Solveig Råberg Tingey: 30 16 11 18

Presseansvarlig Michael Thorberg: 40 35 66 72