Better EnergyBetter Energy

Bjerndrup solcellepark i Aabenraa Kommune leverer nu grøn strøm

I sensommeren 2021 indgik TDC NET en elkøbsaftale med Better Energy, der sikrer etablering af fire nye solcelleparker – to på Fyn og to i Jylland. De to på Fyn er allerede i fuld gang med at levere grøn strøm, og den første solcellepark i Jylland ved Bjerndrup er nu tilsluttet i Aabenraa Kommune.

Både klimakrisen og den nuværende energikrise viser, hvor afgørende det er med investeringer i ny vedvarende energi i hele Danmark. TDC NET er det første selskab i verden, der har opnået en validering af et net-zero 2030-mål af det internationale klimainitiativ Science Based Targets initiative, og for Bæredygtighedschef i TDC NET Peter Søndergaard Andersen betyder det fuld fokus på handlinger:

”Vi er allerede i fuld gang med at eksekvere på vores klimaplan og for at reducere vores CO2-udledning iværksætter vi initiativer med den største positive effekt på klimaet. Det er vores investering i ny vedvarende energi som solcelleparken i Bjerndrup ved Aabenraa et klart eksempel på, da vi gerne vil øge den samlede mængde af grøn strøm i Danmark i stedet for at aftage den fra den eksisterende mængde via energicertifikater.”

Solcelleparken forventes årligt at komme til at levere 87.000 MWh. Det svarer til, at den dækker det gennemsnitlige årlige elforbrug for ca. 54.000 danskere – eller mere end 90% af Aabenraa Kommunes samlede indbyggertal.

Grøn omstilling via kommunal og privat handlekraft

Borgmester i Aabenraa Kommune, Jan Riber Jakobsen er stolt over, at kommunens ambitiøse klimaplaner følges op af konkrete handlinger:

”Aabenraa Kommune er glade for, at endnu et stort solenergianlæg i kommunen tilsluttes til nettet og giver mulighed for grøn strøm. Vi har i løbet af processen oplevet en god dialog med lokalbefolkningen, og vi har i det hele taget oplevet et godt og produktivt samarbejde. Vi har ambitiøse målsætninger på klimaområdet, og solenergi er en af de vigtige spillere i den ambition”.

Chef for projektudvikling i Better Energy, Esben Billeskov roser Aabenraa Kommune og fremhæver samarbejdet som et eksempel på, hvad der skal til for at lykkes i den grønne omstilling:

”Både politikere og forvaltningen i Aabenraa Kommune er kompetente og konstruktive i deres arbejde med vedvarende energiprojekter, og der har været god fælles forståelse for, hvordan vi kom i mål med projektet.”

Energien produceret i Bjerndrup skal fremføres mere end 10 km til et centralt knudepunkt i elnettet ved Enstedværket ved Aabenraa Fjord, og også her har Better Energy oplevet løsningsorienteret samarbejde i lokalområdet hos lodsejere udenfor selve projektområdet.

”Vi er på mange måder i handlingens årti, hvis vi skal i mål med den grønne omstilling. Både Aabenraa Kommune og TDC NET viser klimalederskab gennem klimahandling,” påpeger Esben Billeskov.

TDC NET: Store ambitioner skal følges af ligeså store handlinger

Allerede i 2023 vil TDC NET nedbringe CO2-udledningen fra egen forretning med 50 procent og være net-zero i 2028 (scope 1 og 2). Mens udledningen fra leverandører og kunder skal være net-zero i 2030 (scope 3).

”Som Danmarks største leverandør af digital infrastruktur har vi et ansvar for at fremme den grønne omstilling. Strømforsyning udgør størstedelen af vores samlede energiforbrug, og det skyldes bl.a. vores mobilmaster, der skal bruge strøm for at give mobildækning. For at sætte det i perspektiv trækker vores digitale infrastruktur en halv procent af hele Danmarks elforbrug. Det er derfor afgørende, at vi får reduceret og omstillet vores forbrug til grøn strøm,” konkluderer Peter Søndergaard Andersen, Bæredygtighedschef i TDC NET.

Better Energy er et vedvarende energiselskab, der sælger støttefri, grøn strøm fra egne solcelleparker, som vi udvikler, bygger, drifter og ejer. På den måde sikrer vi ny og additionel energi til elnettet. Grøn, bæredygtig energi der reducerer CO2-emissioner, fremmer biodiversitet og er billigere end kul, olie & gas. Better Energy er et af Europas hurtigst voksende vedvarende energiselskaber med en projektportefølje på over 10 GW ny solcellekapacitet.