Bitdefender udvikler igen dekrypteringsværktøj mod GandCrab ransomware

Endnu en gang er der godt nyt til de mennesker, der er blevet ramt af den omfattende ransomware, GandCrab. Bitdefender, politi og internationale sikkerhedstjenester har via dekrypteringsværktøjer allerede sparet ofre for samlet set 50 millioner dollars, og nu er endnu et værktøj blevet lanceret.

IT-sikkerhedsvirksomheden Bitdefender har netop lanceret et nyt dekrypteringsværktøj, der skal hjælpe ofrene for den til dato mest indbringende ransomware, GandCrab. Værktøjet er blevet udviklet i samarbejde med Europol, det rumænske og britiske efterretningsvæsen, FBI samt fransk og bulgarsk politi, og det kan neutralisere den seneste version af GandCrab, version 5.2. Det nye værktøj giver ofrene adgang til tabt data, uden de skal betale løsesummen til de kriminelle.

De tidligere værktøjer fra Bitdefender og partnere har hjulpet 30.000 ofre med at få data tilbage og dermed sparet dem for 50 millioner dollars i løsepenge samlet set.

GandCrab opstod i januar 2018 og har siden da haft vind i sejlene. Allerede i august 2018 stod GandCrab for 50% af markedet for ransomware.

Bitdefender har fulgt kommunikationen på private undergrunds-fora, hvor GandCrab-operatører har meldt ud, at de har tjent 2 milliarder dollars på afpresning. Bitdefender og partnere har dog med tiden svækket bagmændenes position på markedet. Sådan lyder det i en officiel udtalelse fra Bitdefender:

“Vores løbende udvikling af dekrypteringsværktøjer har svækket bagmændene ved at afskære dem muligheder for indtægt. Værktøjerne hjælper ofre her og nu, men de har også været med til at skabe et positivt mindset hos ofrene, som hellere vil vente på de nye værktøjer end at give efter for de kriminelles krav om betaling.”

Vil man undgå at blive inficeret med ransomware, så er det vigtigt at have en sikkerhedspakke installeret med forsvar mod ransomware. Man skal desuden være kritisk i forhold til, hvilke filer man åbner i sin mail. Hvis man bliver ramt, så er det godt, hvis man løbende har taget back-up af sin data.

Bitdefender, politi og myndigheder anbefaler, at ofre for ransomware ikke betaler løsepenge til de kriminelle. I stedet skal man sørge for at tage løbende back-ups og melde angreb til politiet.

Det nye dekrypteringsværktøj er tilgængeligt nu og kan downloades gratis på Bitdefenders hjemmeside eller på No More Ransom Project.

Emil Ulrichsen, konsulent, Frontpage

M: emil.ulrichsen@frontpage.dk