Birkepollenallergi: derfor har mange gener nu

Sæsonen for birkepollen er i fuld sving, og for mange af de over 400.000 danskere med træpollenallergi er det lig med stribevis af nys, løbende næse, kløende øjne og influenzalignende symptomer. Forstå hvorfor.
I april og maj måned frigives millionvis af pollen fra birketræerne, som hos folk med træpollenallergi kan give store gener. (Foto:www.pollentjek.dk)

Birkepollen kommer fra birketræernes rakler. Herfra frigøres der i april og maj måned millionvis af pollen, som hos folk med træpollenallergi kan give symptomer fra let nysen til svær allergisk astma, alt efter hvor kraftigt man reagerer. Og selv hvis man bliver indenfor, er det svært helt at undgå at blive udsat for de små pollen.

"Hver gang vi trækker vejret, indånder vi en masse forskellige partikler. Nogle af disse partikler stammer fra organisk støv, der afgiver molekyler, man kan udvikle allergi overfor. Lige nu er det altså birketræernes pollen, der er mange af i luften, og det skaber problemer for rigtig mange mennesker", siger Jørgen Nedergaard Larsen, der er seniorforsker i den danske allergivirksomhed ALK.

Pollenallergi skyldes, at kroppen har identificeret pollen som noget skadeligt. Selvom pollen ikke er farligt, så overreagerer kroppen, hver gang den eksponeres for pollen, hvis man er allergisk.

Mange behandlinger til rådighed

Heldigvis er der hjælp at hente for næsten alle, der døjer med allergisymptomer.

"Den vigtigste ting at huske på er, at allergi kan kontrolleres, og der er mange behandlinger til rådighed. Lige fra symptomdæmpende håndkøbsmedicin til allergivaccination, som genopbygger immunforsvarets naturlige tolerance overfor pollen eller andre allergener", siger Jørgen Nedergaard Larsen.

Har man symptomer, selvom man tager symptomdæmpende medicin, bør man tale med sin læge om justering af behandlingen eller muligheden for allergivaccination.

Ny teknologi holder styr på symptomer

Der er også hjælp at hente i en ny allergi app, hvor man kan se pollental, tage en allergitest, og få råd om behandlingsmuligheder. Appen hedder Klarify og kan hentes i App Store eller på Google Play – og så er den gratis.

– Klarify giver dig besked om pollental og luftforurening, du kan logge, hvor påvirket du er af dine symptomer og se sammenhængen mellem symptomer og pollental. Der er også en pollenudsigt, så du kan nå at tage den rigtige medicin og hele tiden være klar over, hvornår der er tale om allergisymptomer, og hvornår der er tale om forkølelse eller noget andet, siger Louise Kristine Hjernøe, chef for digitale projekter hos ALK.

Klarify har vundet adskillige priser for sit design, der gør det lettere at følge med i pollensæsonen og træffe de rigtige forholdsregler.

Fakta om birkepollen

• Birkepollen er bittesmå, kun omkring 15 mikrometer i diameter.
  • Derfor kan de holde sig svævende i luften rigtigt længe og flyve over store afstande, f.eks. fra Sverige eller Polen.
  • Et birkepollen indeholder omkring fem picogram af de allergifremkaldende proteiner. Et picogram er en tusind milliardendedel af et gram.
  • Birkepollen indeholder især et bestemt dominerende allergenmolekyle, som kan udløse symptomer i stort set alle med birkepollenallergi.
  • Den rumlige struktur af dette allergen var den første, som blev opklaret i et banebrydende dansk forskningsprojekt i midten af 1990'erne.
  • Der findes tilsvarende strukturer på allergenmolekyler fra beslægtede træer som el og hassel. Det forklarer, at mange birkepollenallergikere har symptomer hele forårssæsonen og ikke kun i maj.
  • Lignende molekylestrukturer findes også i æble og hasselnød. På den måde kan man forklare, at mange birkepollenallergikere plages af symptomer året rundt, når de spiser æbler og nødder.

For yderligere information:
Pressechef Jeppe Ilkjær, +45 3050 2014

Bøge Alle 1

+45 45 74 75 76https://www.alk.net/

ALK er en global allergivirksomhed med en bred vifte af behandlinger, produkter og tjenester, der opfylder de unikke behov hos folk med allergi, deres familier og læger. Virksomheden har hovedkvarter i Hørsholm, beskæftiger omkring 2.400 mennesker over hele verden og er noteret på Nasdaq Copenhagen. Find mere information om ALK og allergi på www.alk.net.