Birgit Jonassen genvalgt til Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse

Lægesekretær Birgit Jonassen, Herning, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse.

Birgit Jonassen har været medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse siden 2014 og er også medlem af Kræftens Bekæmpelses regionsudvalg i Region Midtjylland.

Som hovedbestyrelsesmedlem har Birgit Jonassen fokus på at fremme samarbejdet mellem de forskellige niveauer i Kræftens Bekæmpelses organisation. Hun vil også arbejde for at Kræftens Bekæmpelse bliver bedre til at nå ud til flere sårbare kræftpatienter, der har svært ved selv at opsøge Kræftens Bekæmpelses mange tilbud om hjælp og støtte.

Repræsentantskabet er Kræftens Bekæmpelses øverste myndighed, og valg til hovedbestyrelsen fandt sted ved repræsentantskabsmødet i Kolding 21. maj 2017.

Marianne Vestergaard
Kommunikation

Forskning bringer ny viden om mulige årsager til børneleukæmi7.9.2018 05:00pressemeddelelse

Leukæmi er den hyppigste kræftform hos børn, selv om den heldigvis stadig er sjælden. I dag ved man imidlertid kun lidt om årsagerne. Forskning fra Kræftens Bekæmpelse peger nu på en statistisk sammenhæng mellem morens brug af hormoner op til eller under graviditeten og forekomst af sygdommen. Resultaterne er netop offentliggjort i et af verdens førende medicinske tidsskrifter, Lancet Oncology.

Ny stor undersøgelse af højspændingsledninger og leukæmi hos børn5.9.2018 13:02pressemeddelelse

Øger magnetiske felter fra højspændingsledninger risikoen for leukæmi hos børn? Det har videnskaben længe søgt svar på. I en ny stor international undersøgelse, der samler alle hidtil gennemførte undersøgelser, finder forskerne en let øget risiko for leukæmi for børn, der bor tæt ved ledningerne – og de viser, at sammenhængen ikke kan forklares med de elektromagnetiske felter.