BioInnovation Institute og Novo Nordisk indgår innovationssamarbejde

Den globale lægemiddelvirksomhed Novo Nordisk og start-up inkubatoren BioInnovation Institute (BII) har netop indgået et innovationssamarbejde for at gøre vejen til markedet lettere for lovende life science start-ups. Samarbejdet er det andet i rækken af industrisamarbejder, som BII har indgået i 2021.

Et nyt samarbejde mellem Novo Nordisk og BII vil nu gøre vejen mod markedet lettere for tidlige life science-virksomheder. Som del af samarbejdet vil Novo Nordisk stille sin dybdegående industriekspertise, værdifulde markedsindsigter og netværk til rådighed for tidlige virksomheder med innovationer inden for farmakologi og sundhedsteknologier.

”Siden BII åbnede dørene i 2018 har vi etableret vores inkubator og styrket vores netværk i life science-økosystemet for at tiltrække forskere og iværksættere med lovende forskning. Et vigtigt skridt for os i den udvikling er at indgå samarbejder med førende industrivirksomheder, som kan være afgørende for udviklingen af tidlige life science virksomheder,” siger Jens Nielsen, CEO hos BioInnovation Institute.

Hos Novo Nordisk markerer partnerskabet en ny tilgang til arbejdet med tidlig innovation, der måske ikke passer direkte ind i virksomhedens nuværende portefølje, men som kan blive meget relevant, som innovationer modnes.

”Historisk set har vi været mere afhængige af interne innovationer, men vi arbejder i stigende grad sammen med partnere i den akademiske verden samt inden for bioteknologi for at bringe nye ideer ind. Samarbejdet med BII er en ny tilgang og en spændende mulighed for os for at engagere os i iværksætteri på en mere uformel måde, som giver os mulighed for at skabe forbindelser med den næste generation af banebrydende innovatorer,” siger Daniel B. Timmermann, leder af GDD Innovation, Global Drug Discovery hos Novo Nordisk.

Støtter start-up virksomheder med vejledning, netværk og ekspertise
Novo Nordisk vil vejlede relevante nystartede virksomheder og støtte dem med ekspertise inden for forskellige områder, herunder lægemiddeludvikling og sundhedsteknologi, som er et strategisk område for BII.

”Novo Nordisk er en af de største globale lægemiddelvirksomheder, og det er vigtigt for os at forstå de innovationsbehov der er på markedet. Derudover er Novo Nordisk også en stor virksomhed inden for sundhedsteknologier, og dette er et strategisk område, hvor vi gerne vil støtte nystartede virksomheders udvikling i det kommende år,” siger Jens Nielsen.

Daniel B. Timmermann lægger også vægt på mulighederne inden for sundhedsteknologi og peger på tre områder, hvor Novo Nordisk kan give værdi til iværksætterøkosystemet hos BII.

”Sundhedsteknologi bliver stadig vigtigere for Novo Nordisk. Digital medicin og digitalt integrerede enheder til lægemiddelinjektion er et vigtigt område for os, og datalogi og digitalisering af lægemiddelopdagelse, er også blevet ganske afgørende for vores lægemiddelforskning. Men opdagelse og udvikling af nye lægemiddelkandidater er selvfølgelig fortsat centralt for Novo Nordisks forretning og dermed har innovation omkring nye farmakologiske behandlingskoncepter også stor interesse for os, ” siger Daniel B. Timmermann.

Siden 2018 har BII støttet 85 tidlige life science projekter og start-up virksomheder med mere end 335 millioner kroner. Start-up selskaberne har tilsammen rejst mere end 275 millioner kroner fra eksterne investorer.

BII er startet som et initiativ hos Novo Nordisk Fonden og blev i december 2020 etableret som en selvstændig non-profit fond. I januar 2021 indgik BII sit første industrisamarbejde med Ferring Pharmaceuticals.

Læs mere på www.bii.dk

Om BioInnovation Institute Fonden

BioInnovation Institute Fonden (BII) er en international non-profit fond, der er støttet af Novo Nordisk Fonden. BII driver en inkubator for at accelerere forskningsbaseret innovation og iværksætteri mod udviklingen af nye produkter og services til gavn for mennesker og samfund.

BII er lokaliseret i København i Danmark og tilbyder start-ups inden for farmakologi, sundhedsteknologi, bioindustri adgang til BII’s 3500 m2 højteknologiske laboratorier og levende kontormiljø, accelerations- og inkubationsprogrammer, kommerciel support, internationalt netværk og unikke fundingmuligheder. Start-up virksomheder støttes med op til DKK 10M og forskningsprojekter støttes med optil DKK 18M over tre år.

Siden dørene åbnede i 2018 har BII bevilliget mere end 335 millioner kroner til tidlige life science-projekter og start-up virksomheder. Læs mere påwww.bii.dk