Biodiversitet: Slut med grønne ørkener ved Salling Groups hovedkontor

Rummelige insekthabitater og 11.000 m2 grønt areal beplantet med enggræs, mosebølle, aronia, benved, eg og en lang række andre plante-, busk- og træsorter skal booste den lokale biodiversitet, når Salling Group sammen med HedeDanmark etablerer et af Danmarks største erhvervsmæssige biodiversitetsanlæg.

Til sommer kommer det til at summe ekstra meget af sol over Salling Groups hovedkontor i Aarslev ved Aarhus. Græsslåmaskinerne er så småt pensioneret, for om lidt bliver de store græsplæner rundt om hovedkontoret fræset op, så de såkaldte ’grønne ørkener’ uden læ til insekter og ly for smådyr kan blive omdannet til grønne oaser til glæde for både insekter, dyr og medarbejdere.

”Biodiversiteten har brug for hjælp. Og selv om vores bidrag er småt i det store billede, håber vi, det kan gøre en forskel lokalt, ligesom vi ikke mindst gerne vil inspirere vores medarbejdere, kunder og andre virksomheder til at tage kampen op for biodiversiteten,” siger CSR-direktør i Salling Group Henrik Vinther Olesen.

Insekthoteller, græseng og Walk’n’talk
Hovedkontorets 1200 medarbejdere kan se frem til et indgangsparti prydet af kampesten, træer og vild blomstereng, store raftehoteller og en indkørselsportal i stensætning beplantet med timian.

Landskabet på nordsiden af hovedkontorets arealer skråner opad og huser sammen med Salling Groups eget bageri et stort græsareal, hvor græsset nu får lov at gro og omdannes til blomstermark med et monument af stensætning, hvor både insekter og smådyr kan trives.

Den golde græsplæne rundt om hovedbygningen omdannes til et walk’n’talk-område, hvor medarbejdere kan kombinere faglig snak med frisk luft til tankerne – eller tage en pause med udsigt over vådområdets småsøer på sydsiden af bygningen. Med skulpturelle insekthoteller, udskårne træstammer og duftende blomster og planter, bliver der talt til sanserne i walk’n’talk-området, som starter ved hovedindgangen og slutter ved bygningens bagindgang.

Ikke bare til pynt
Alle elementer i anlægget er udvalgt og sat sammen med tanke på at skabe optimale muligheder for insekter og planteliv, forklarer Carsten Damgaard, chef for Kunder og Marked hos HedeDanmark, der står for både projektering og etablering af anlægget:

”Det har været vigtigt for os, at anlægget ikke blot blev en prydhave, men et reelt biodiversitetsanlæg, der rummer en alsidighed af hjemmehørende arter, og som ikke mindst inviterer myriader af insekter og lokalt dyreliv - fugle, pindsvin, harer og rådyr - indenfor. Altså et projekt, som gør en reel forskel for den lokale flora og fauna.”

Omlægningen af udearealerne ved hovedkontoret i Aarslev går i gang i uge 17.

Salling Group etablerede i 2021 et tilsvarende biodiversitetsanlæg på 5.000 kvadratmeter ved Nettos hovedkontor i Køge. Biodiversitetsindsatser kan ikke indregnes i koncernens CO2-regnskab, men ligger i naturlig forlængelse af Salling Groups klimaambition og forpligtelse til at bidrage positivt til miljø og klima.

Læs mere om Salling Groups klimarejse på sallinggroup.com

For yderligere information,
kontakt CSR-manager i Salling Group
Pernille Bonne Neisig: 2273 1676

Udsnit af raftehegns-insekthotel ved Nettos hovedkontor i Køge

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Salling Roofgarden åbner med installationer af verdenskendt dansk kunstner11.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Salling Roofgarden åbner til sommer, bliver det udover med et væld af træer, buske og planter højt oppe under åben himmel også med en hel serie af unikke kunstværker af en af Danmarks mest markante og anerkendte kunstnere. På toppen af Aarhus vil Jeppe Hein udfordre de sociale rum, vi opholder os i og opfordre til samvær og eftertanke. I første omgang med en serie unikke og skulpturelle bænke, og til efteråret følger kunstneren op med en større spejlinstallation, der bryder den blomstrende oase op, spejler gæsten i haven og trækker himlen ned i buskadset for på den måde at skubbe til vores forestilling om grønne, urbane områders rolle og muligheder.