Biltema leverer rekordregnskab: Største overskud nogensinde

Biltema-koncernen har netop aflagt rekordregnskab. I 2018 voksede detailgigantens omsætning i de nordiske lande til hele 12,57 milliarder svenske kroner, og ifølge den danske direktør er forventningerne til 2019 mindst lige så store.

Detailkæden Biltema, der har 11 varehuse i Danmark, har netop afleveret rekordregnskab, der lyder på en omsætning på 12,57 milliarder svenske kroner i 2018. Foto: PR.

Med en omsætning på hele 12,57 milliarder svenske kroner kan Biltema-koncernen se tilbage på et 2018, der har slået alle tidligere rekorder.

Detailgiganten, der blandt andet har 142 varehuse i Norden, kunne præsentere et overskud på lige knap 1 milliard svenske kroner, og der blev betalt 208 millioner svenske kroner i selskabsskat.

Også Biltema Danmark tog del i rekordomsætningen med et overskud på 24,5 millioner danske kroner efter skat. På bare et år er antallet af danske kunder vokset med 17 procent, og ifølge direktør Jacob Møller skyldes det en aggressiv ekspansionsstrategi.

­– Vi er selvfinansierende og er derfor ikke afhængige af diverse lånemarkeder. Derfor kan vi ekspandere så aggressivt, og det har vi planer om at fortsætte med. Inden for seks år er planen at fordoble antallet af varehuse i Danmark, siger han.

På nuværende tidspunkt har Biltema 11 varehuse i Danmark og yderligere to er under opførsel i Roskilde og Hjørring.

Fokus på fysiske varehuse

Ifølge Jacob Møller er væksten et tegn på, at mange danskere stadig foretrækker at handle i fysiske butikker.

– Vi har ingen webshop og vækster stort alligevel. Det understreger, at vi fysiske forretninger stadig har en eksistensberettigelse. Vi arbejder hele tiden på digitale løsninger, som gør det nemmere at være kunde i Biltema, for eksempel fordelsprogrammet Mit Biltema, men vores hovedfokus er på de fysiske varehuse, og det bliver det ved med, fastslår Jacob Møller og fortæller, at forventningerne til regnskabet for 2019 er mindst lige så store.

­– Vi sætter tempoet yderligere op nu. Vi er netop nu ved at lægge sidste hånd på et nyt katalog med over 800 nye produkter, der skal sætte to tykke streger under, at vi er meget mere end tilbehør til bilen. Vi arbejder desuden målrettet på at indkøbe grunde til de kommende danske varehuse. Så der er i den grad sat forventninger om endnu et flot regnskabsår i 2019.

Global ekspansion

Biltema-koncernen beskæftiger omkring 4000 medarbejdere i Norden, og hvert år skabes mere end 300 nye jobs, ligesom flere end 1000 sæsonarbejdere ansættes. Også på globalt plan er ekspansionsplanerne klare.

– Vi er meget tilfredse med sidste års omsætning. Men nu skal vi i gang med at speede op, for vi forventer at fordoble antallet af varehuse på verdensplan, fortæller Knut Svenningsen, der er CEO for Biltema Group.

Også Biltema Danmark tager del i rekordregnskabet med et overskud på 24,5 millioner danske kroner efter skat. Her ekspanderer man kraftigt med planer om at fordoble antallet af varehuse. De første to er under opførsel i Roskilde og Hjørring. Foto: PR.

Biltema er med 142 varehuse en af Nordens største detailkæder. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. www.biltema.dk