Biltema Foundation donerer 2 millioner til KidsOR til at skabe den første operationsstue til børn i en flygtningelejr

KidsOR er en velgørenhedsorganisation, der arbejder for, at børn skal få adgang til sikker kirurgisk sundhedspleje. Organisationen samarbejder med lokale kirurger og deres teams for at give hospitaler rundt om i verden det nødvendige udstyr, så sundhedspersonalet kan give børn den pleje, de har brug for. Biltema Foundation donerer nu 2 millioner danske kroner til KidsOR, som skal finansiere opførelsen af ​​en operationsstue i en flygtningelejr i det nordvestlige Kenya.

Biltema Foundation donerer nu 2 millioner danske kroner til KidsOR, der er en velgørenhedsorganisation, som arbejder for, at børn skal få adgang til sikker kirurgisk sundhedspleje. Foto: PR.

Den nye operationsstue skal bygges i flygtningelejren Kakuma Camp, der ligger i det nordvestlige Kenya. I 1992 blev lejren etableret som et midlertidigt anlæg, men nu fylder den lige så meget som en mindre by og har 197.000 indbyggere. Med finansiering fra donationen kan den nye operationsstue nu gøres færdig, og her forventes det, at op til 1000 børn om året kan få hjælp.

– Dette er et unikt projekt, hvor vi vil stå til rådighed for de sygeste børn på et af de mest utilgængelige steder. Vi ved, at disse livreddende operationer fungerer, og vi vil være i stand til at give pleje til tusindvis af børn i de kommende år, siger Garreth Wood, medstifter af KidsOR.

Louise Wennberg, formand for Biltema Foundation, præsenterer det nye partnerskab med glæde.

– Det er vigtigt for os i Biltema Foundation at beskytte børns sundhed, og gennem Kids Operating Rooms kan vi gøre netop det, siger Louise Wennberg.

En container med udstyr klargøres lige nu til at blive sendt til Kakuma Camp i Kenya, og den første operation forventes at blive gennemført i begyndelsen af ​​2021. Læs mere om KidsOR her.

Japanvej 18
4200 Slagelse

Biltema er en af Nordens største kæder af detailforretninger med 150 varehuse fordelt i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk