Biltema Foundation donerer 190 millioner til forskning i revolutionerende kræftbehandling

FLASH-terapi er en ny form for strålebehandling, der er udviklet af forskere ved universitetshospitalet i Lausanne i Schweiz. Metoden har vist sig at være meget effektiv til behandling af kræft, og samtidig er den meget skånsom ved det nærliggende sunde væv. Biltema Foundation har nu doneret 190 millioner kroner til forskningsprojektet, som skal videreudvikle denne revolutionerende kræftbehandlingsmetode.

Forskere ved Lausanne University Hospital i Schweiz skal videreudvikle en ny type strålebehandling, der hedder FLASH-terapi. Foto: PR.

Når patienter gennemgår kræftbehandling i dag, kan op mod 40 procent af kræftformerne ikke behandles med de almindelige behandlingsformer. Begrænsningerne skyldes ofte, at tumorerne er utilgængelige, og i tilfælde af en behandling vil nærliggende væv tage omfattende skade.[1]

Forskere ved Lausanne University Hospital har udviklet en ny type strålebehandling, der hedder FLASH-terapi. På grund af strålingens intensitet er det muligt at opnå den samme radioterapeutiske virkning ved stråling i millisekunder i stedet for minutter. Med denne metode rettes strålingen mod tumoren med langt større præcision, og det omkringliggende væv påvirkes betydeligt mindre.

FLASH-terapi er baseret på et fænomen, som blev opdaget i 2014, og allerede i 2018 blev den første patient succesfuldt behandlet med metoden. Med finansiering fra blandt andet Biltema Foundation er målet nu at videreudvikle behandlingsformen og fortsætte med at helbrede kræftpatienter.

Læs mere om FLASH-terapi her.

1. www.lausanneuniversityhospital.com, Tackling cancer treatment resistance with FLASH, accessed 2021–02–23 from https://www.lausanneuniversityhospital.com/tackling-cancer-treatment-resistance-with-flash

Med FLASH-terapi rettes strålingen mod tumoren med langt større præcision, og det omkringliggende væv påvirkes betydeligt mindre. Foto: PR.

Japanvej 18
4200 Slagelse

Biltema er med mere end 150 varehuse en af Nordens største kæder af detailforretninger. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor/multimedia, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk