Bilskadernes himmelflugt kun bremset lidt af corona

Antallet af bilskader faldt til 353.000 i 2020. Men det var kun i to måneder, at antallet af skader var lavere end normalt. De kostede 4,2 mia. kr. i reparationer.

Fald i antal skader i april og maj 2020 var kortvarigt

På grund af coronaen og den delvise nedlukning af Danmark er der i perioder færre biler på vejene og også færre skader på bilerne.

De færre skader kan man se i Autotakssystemet, der bruges i forbindelse med alle de skader, vi danskere anmelder til vores forsikringsselskaber og får repareret på et autoværksted.

- I april og maj lå antallet af skader 13-14 pct. under niveauet årene forinden. Dermed blev udviklingen over en årrække med stadig flere autoskader bremset lidt ned i 2020, siger analysechef Andreas Østergaard Nielsen fra Forsikring & Pension, der står bag Autotakssystemet.

Han henviser til udviklingen i bilskader. I 2019 blev der sat rekord med 368.000 bilskader. Det er over 1.000 skader om dagen. På årsbasis koster det over 4,2 mia. kr. i reparationsudgifter på autoværkstederne.

Men i april og maj måned sidste år arbejdede mange hjemmefra på grund af corona-restriktioner, og der var begrænsninger i kontakten med andre. Det gav mindre trafik på vejene - og færre skader.

- Coronaen satte i de to måneder en bremse på en årelang udvikling med flere og flere skader på bilerne. Men ret hurtigt – i løbet af juni og juli - var antallet af skader tilbage på niveau med udviklingen i de tidligere år. På den måde betød nedlukningen kun et lille og midlertidigt fald i antallet af skader på biler, siger Andreas Østergaard Nielsen.

- Omkring årsskiftet og begyndelse af året kan vi se det samme mønster. I januar måned 2021 var der 28.000 skader. Og det er et fald på 12 pct. sammenlignet med de forrige år, men det er formentlig igen kun kortvarigt, indtil vi kan lukke landet op, siger han.

Flere biler – flere småskader
I en lang årrække har der været en tendens til, at der anmeldes skader på flere og flere person- og varebiler hvert år. Det skyldes blandt andet, at bilparken vokser. Der er simpelthen kommet flere biler på vejene, der kan få skader - og lave skader på andre. I dag er der således 3 mio. indregistrerede person- og varebiler i Danmark. Det er en halv mio. flere end i 2007.

Danskerne bruger i høj grad deres bilforsikring, når der er skader. De knap 1.000 skader om dagen, der anmeldes, er i høj grad småskader. Mere end hver anden skade koster mindre end 10.000 kr. at reparere.

92 pct. af skaderne opstår i forbindelse med påkørsler. Der er både tale om eneuheld og biler, der støder sammen. Resten af skaderne opstår i forbindelse med tyveri og parkeringsskader.

Udviklingen i antal skader 2004 – 2020

Jørgen kjær Thomsen - 41 91 91 03 - jkt@forsikringogpension.dk

Antal skader 2004 - 2020

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Forsikrings- og pensionsvirksomheder: Ny energiø kan blive en gamechanger for den grønne omstilling og eksport4.2.2021 12:31:13 CETPressemeddelelse

Regeringen og et flertal i Folketinget har i dag meldt rammerne ud for den kommende energiø i Nordsøen. Det er lovende - både for et mere grønt Danmark og for at få erhvervslivet involveret. Forsikrings- og pensionsbranchen står klar til at løfte opgaven både med finansiering og know-how – og glæder sig over, at samarbejde på tværs af offentlig og privat er helt central i aftalen.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring20.1.2021 09:00:00 CETPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvem der skal dække skader på skolens udstyr ved hjemmeundervisning? Ved de, hvorfor man kan have brug for sin rejseforsikring, selvom man ikke kan rejse til udlandet lige nu, eller om man har krav på at få dækket momsbeløb fra en erhvervsdrivendes ansvarsforsikring?