Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi.

Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder.

For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%.

Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen.

”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvirke til at give lidt luft i privatøkonomien,” siger Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark.

”Hos mange af vores kunder står bilerne parkeret, mens andre måske kører mere, fordi de i øjeblikket har fravalgt offentlig transport for at mindske smittespredelsen. I begge scenarioer kan forsikringskunder have betalt en pris på baggrund af et behov, som ikke modsvarer virkeligheden lige nu. Forandrer verden sig, forandrer behovet for forsikringer sig også, og derfor opfordrer vi kunder til at kontakte deres forsikringsselskaber for at få gennemgået deres dækning,” siger han.

En opgørelse fra Codan viser, at antallet af bilskader er faldet med 25-30% siden 10. marts, hvor regeringen officielt opfordrede til at begrænse transportaktiviteter og arbejde hjemmefra.

I samme periode er trafikken på landets store veje faldet med op til 40%, viser trafikmålinger fra Vejdirektoratet.

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Codan og skandinaviske søsterselskaber reducerer CO2-udledningen med 33% på blot et år5.5.2020 14:45:00 CESTPressemeddelelse

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018, viser en rapport, som netop er offentliggjort. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen kommer til at sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

Årsresultat 2019 for Codan i Danmark27.2.2020 08:11:46 CETPressemeddelelse

Nettopræmieindtægter på £606m (2018: £627m) Samlet negativt underwritingresultat på £18m (2018: +£6m) Combined Operating Ratio (COR) på 103% (2018: 99%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS) Privatforretningen (Personal Lines) leverede et positivt underwritingresultat på £30m Erhvervsforretningen (Commercial Lines) har påvirket resultatet negativt. Det skyldes blandt andet ekstraordinært mange storskader og lønsomhedsproblemer, særligt inden for ejendomme og motorforsikringer Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede årsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk). Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer årsresultatet: ”Codan fremlægger desværre i år et utilfredsstillende resultat, som primært skyldes, at vi blandt andet har været ramt af ekstraordinært mange storskader og har haft lønsomhedsproblemer, særligt inden for ejendomme o

Codan får ny pressechef23.1.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

Troels Karlskov er tiltrådt som ny pressechef i Codan Forsikring. Han er ansvarlig for medierelationer, pressehåndtering og PR-aktiviteter. “Codan er i fuld gang med en spændende udvikling, og med ansættelsen af Troels Karlskov får vi et ungt og stærkt talent i rollen som pressechef, der skal fortsætte arbejdet med at styrke Codans position med strategisk og proaktiv kommunikation. Vi er et hus med over 100 års historie, og jeg ser frem til bygge videre på det gode udgangspunkt med nye kræfter som Troels,” siger Mette Heering Pontoppidan, Marketing & Communications Director, Codan. Troels Karlskov, 30 år, kommer fra en stilling som fungerende pressechef og Public Relations Manager i flyselskabet SAS. Han er uddannet cand.comm. i journalistik og har en baggrund som journalist hos DR Nyheder, hvor han både har lavet TV, radio og digitalt indhold. “Skiftet til Codan er et skridt ind i en spændende og betydningsfuld branche. Jeg glæder mig til at videreudvikle og udbrede fortællingen om en