Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi.

Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder.

For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%.

Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen.

”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvirke til at give lidt luft i privatøkonomien,” siger Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark.

”Hos mange af vores kunder står bilerne parkeret, mens andre måske kører mere, fordi de i øjeblikket har fravalgt offentlig transport for at mindske smittespredelsen. I begge scenarioer kan forsikringskunder have betalt en pris på baggrund af et behov, som ikke modsvarer virkeligheden lige nu. Forandrer verden sig, forandrer behovet for forsikringer sig også, og derfor opfordrer vi kunder til at kontakte deres forsikringsselskaber for at få gennemgået deres dækning,” siger han.

En opgørelse fra Codan viser, at antallet af bilskader er faldet med 25-30% siden 10. marts, hvor regeringen officielt opfordrede til at begrænse transportaktiviteter og arbejde hjemmefra.

I samme periode er trafikken på landets store veje faldet med op til 40%, viser trafikmålinger fra Vejdirektoratet.

Privatsikring opruster: Lancerer ny samarbejdsmodel i Jylland17.6.2020 09:20:00 CESTPressemeddelelse

Privatsikring ansætter lokale assurandører, der skal være fast tilknyttet Ringkjøbing Landbobank og Nordjyske Banks filialnet, hvor de vil rådgive private bankkunder og små virksomheder. Det sker som led i at styrke tilstedeværelsen i Nord- og Vestjylland og bygge videre på de gode resultater, som Privatsikring og de to banker har skabt, siden samarbejdet blev indledt i 2001. ”Bankerne er nu vores andenstørste samarbejdspartner målt i portefølje størrelse, og kunderne hos Nordjyske Bank og Ringkjøbing Landbobank er glade for vores produkter," siger Helle Kjærgaard, CEO i Privatsikring. "Vi har derfor valgt at ændre samarbejdsmodellen for markedet i Nord-og Vestjylland og bygge videre på en gennemprøvet salgsstrategi, som kan inspirere vores aktiviteter i hele landet. Jeg er glad for, at vi ved at ansætte dedikerede assurandører både kan støtte bankernes strategisk ambition om at skabe stærke tilbud i alle afdelinger og samtidig imødekomme bankernes ønske om lokal forankring gennem fast