De Danske Bilimportører

Bilsalget på Sjælland endnu en gang ramt af corona

Med blot 9.912 nye personbiler på landsplan i den forgangne måned fortsatte det nedslående bilsalg fra januar desværre endnu en måned. Det negative bilsalg gjorde sig også gældende i Region Sjælland, hvor der blev indregistreret 42,3 procent færre personbiler end i februar i fjor.

Februar måned endte også med at stå i coronaens tegn. Det smittede af på tilgangen af nye personbiler i Danmark, som var hele 33,9 procent lavere end samme måned sidste år. I Region Sjælland blev der indregistreret 1.041 nye biler. Det er markant færre end sidste år, hvor der i gennemsnit blev indregistreret 1.900 nye biler om måneden.

Årsagen til det lave bilsalg skal findes i den skrappe nedlukning af detailhandlen de seneste måneder, der blandt andet har betydet, at potentielle bilkøbere ikke har kunnet komme på besøg hos forhandlerne. Alternativerne såsom ”hjemme-fremvisninger” og prøveture fra hjemmeadressen har desværre ikke kunnet generere den normale kundeaktivitet.

Derfor er den netop iværksatte genåbning af detailhandlen rigtigt gode nyheder for den hårdt prøvede bilbranche, som foruden corona-nedlukning, også i efteråret kæmpede med lave salgstal grundet langstrakte afgiftsforhandlinger. Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører udtaler:

Med genåbningen af landets bilforhandlere er der udsigt til, at de sjællandske bilforhandlere kan begynde at indhente vinterens tabte salg. Genåbningen sidste sommer viste, at kunderne vender hurtigt tilbage, når butikkerne får lov til at slå dørene op. Denne gang er det med lidt flere restriktioner og forholdsregler end i sommer, men vi håber og tror på, at det samme, overordnede mønster vil gøre sig gældende igen.”

De opladelige biler fortsat på ret køl

Trods den generelle salgsnedgang på Sjælland holder de opladelige biler kursen. Elbilerne øgede deres andel af markedet med 2,2 procentpoint i den forgangne måned i forhold til februar 2020 og udgjorde 5,0 procent af nyregistreringerne i februar 2021. Yderligere 14,2 procent af de sjællandske nyregistreringer var plug-in hybrider. Samlet endte den opladelig salgsandel på 19,2 procent i Region Sjælland i den forgangne måned.

”De grønne biler holder momentum trods svære betingelser. Det er imponerende. De opladelige biler benytter ny teknologi, som stadig er nyt land for mange bilister. Alligevel er en stor andel af bilkøberne i februar hoppet med på den grønne vogn, selvom de ikke har kunnet komme på besøg hos forhandlerne og se, føle og mærke fremtidens biler. Det vidner om stor tillid til de grønne biler på Sjælland,” siger Mads Rørvig.

De mest populære bilmodeller

Pressefoto
Mads Rørvig: Klik her

Fakta
De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.

Sara GabrielsenPublic affairs- og kommunikationskonsulent

Kontakt for data og statistik.

Tlf:71119491slg@bilimp.dk

Information om De Danske Bilimportører

De Danske Bilimportører
Rådhuspladsen 16

+45 39 16 23 23https://www.bilimp.dk/

De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilproducenternes repræsentation i Danmark. Vi repræsenterer alle nye biler (person-, vare- og lastbiler samt busser) som anskaffes i Danmark og de omfatter selvsagt alle teknologierne – el, brint, hybrider, diesel, benzin, gas.

Følg pressemeddelelser fra De Danske Bilimportører

Flere pressemeddelelser fra De Danske Bilimportører