Gjensidige ForsikringGjensidige Forsikring

Bilruderne lider lige nu

Forårsmånederne er højsæson for glasskader i danskernes biler, og dette forårs store udsving i temperaturerne har været særligt hårde ved bilerne.

Det viser tal fra forsikringsselskabet Gjensidige, der har udskiftet 40 procent flere forruder i marts i år sammenlignet med sidste år.

Når det gælder bilruder, så deler man skaderne op i to kategorier - reparationer og udskiftninger.

Mens både januar og februar var under mængden af glasskader for samme periode sidste år, var det samlede antal glasskader i marts 2021 på samme niveau som marts 2020.

Til gengæld viser tallene, at langt flere skader end tidligere ender i udskiftning af forruden fremfor reparation. Hos Gjensidige har kunderne fået udskiftet 40 procent flere bilruder i marts i år sammenlignet med sidste år. Den detalje kan næppe tilskrives hverken nedlukning i marts 2020 eller genåbning i marts 2021, men mere det store skift i vejret i år.

“Vi har bevæget os fra nattefrost og til tocifrede varmegrader. Vi havde sågar en dag med 15-18 grader, og så tilbage til nattefrost igen. Det er hårdt for bilruderne, og det betyder, at skaderne udvikler sig. Små stenslag bliver til store revner og kræver udskiftning fremfor reparation,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige.

I autobranchen genkender man naturligvis billedet, for der er her ruderne bliver udskiftet. Her ser man flere glasskader på værkstederne i foråret, hvor solen også står skarpere.

“Det er selvfølgelig vigtigt at få skiftet ruden før skaderne bliver så store, at de ødelægger udsynet, for så bliver det først rigtigt farligt. Vi kender det alle sammen, at man pludselig bliver mere generet af ridserne, når lyset bliver skarpere,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, der er brancheorganisation for bilforhandlere, værksteder, leasingselskaber og autolakerere.

“Særligt i nye biler er forruden blevet et kompliceret stykke elektronik med forskellige sensorer, varmetråde og andet i. Derfor er det vigtigt at få ruden skiftet af fagfolk. Hvis den elektronik ikke virker ordentligt, kan det få fatale følger,” siger Gitte Seeberg videre.

Et godt råd fra fagfolk er at sætte et såkaldt “rudeplaster” på stenslaget så snart det opstår. På den måde kan man undgå at snavs og væske trænger ind i ruden og forårsager større skade, og på den måde kan ruden måske repareres fremfor udskiftes.

Charlotte Brix AndersenKommunikationschefAutoBranchen Danmark

Tlf:31369400

Information om Gjensidige Forsikring

Gjensidige Forsikring

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige Forsikring

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige Forsikring

Grønne biler: Danskerne er nær et vendepunkt4.5.2021 21:52:24 CEST | Pressemeddelelse

De danske bilister når snart et skæringspunkt, hvor ønsket om en grøn bil overstiger ønsket om en bil med fossile brændstoffer, benzin og diesel. Det viser en Kantar Gallup undersøgelse, som forsikringsselskabet Gjensidige har foretaget blandt knap 1100 danskere. På spørgsmålet om hvilket drivmiddel deres næste bil vil have, svarer 26 procent, at de vil købe en bil med benzin- eller dieselmotor, mens 23 procent vil købe en bil med el- eller hybridteknologi. 25 procent af de adspurgte har endnu ikke taget stilling, mens resten ikke er i markedet for at købe en bil. ”Svarene viser os, at vendepunktet ikke er ret langt væk. En forskel på kun tre procentpoint har vi ikke set før. Lysten til at købe en grøn bil er i kraftig vækst, og det hilser vi velkomment. Vi ser også på vores salg af bilforsikringer, at flere og flere køber elbiler. Det følger jo i takt med det stigende salg,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige. Han tilføjer, at ønsket om hybridteknologi lige nu vejer tunge