Bilruderne lider lige nu

Det viser tal fra forsikringsselskabet Gjensidige, der har udskiftet 40 procent flere forruder i marts i år sammenlignet med sidste år.
Når det gælder bilruder, så deler man skaderne op i to kategorier - reparationer og udskiftninger.
Mens både januar og februar var under mængden af glasskader for samme periode sidste år, var det samlede antal glasskader i marts 2021 på samme niveau som marts 2020.
Til gengæld viser tallene, at langt flere skader end tidligere ender i udskiftning af forruden fremfor reparation. Hos Gjensidige har kunderne fået udskiftet 40 procent flere bilruder i marts i år sammenlignet med sidste år. Den detalje kan næppe tilskrives hverken nedlukning i marts 2020 eller genåbning i marts 2021, men mere det store skift i vejret i år.
“Vi har bevæget os fra nattefrost og til tocifrede varmegrader. Vi havde sågar en dag med 15-18 grader, og så tilbage til nattefrost igen. Det er hårdt for bilruderne, og det betyder, at skaderne udvikler sig. Små stenslag bliver til store revner og kræver udskiftning fremfor reparation,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige.
I autobranchen genkender man naturligvis billedet, for der er her ruderne bliver udskiftet. Her ser man flere glasskader på værkstederne i foråret, hvor solen også står skarpere.
“Det er selvfølgelig vigtigt at få skiftet ruden før skaderne bliver så store, at de ødelægger udsynet, for så bliver det først rigtigt farligt. Vi kender det alle sammen, at man pludselig bliver mere generet af ridserne, når lyset bliver skarpere,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, der er brancheorganisation for bilforhandlere, værksteder, leasingselskaber og autolakerere.
“Særligt i nye biler er forruden blevet et kompliceret stykke elektronik med forskellige sensorer, varmetråde og andet i. Derfor er det vigtigt at få ruden skiftet af fagfolk. Hvis den elektronik ikke virker ordentligt, kan det få fatale følger,” siger Gitte Seeberg videre.
Et godt råd fra fagfolk er at sætte et såkaldt “rudeplaster” på stenslaget så snart det opstår. På den måde kan man undgå at snavs og væske trænger ind i ruden og forårsager større skade, og på den måde kan ruden måske repareres fremfor udskiftes.
Nøgleord
Kontakter
Trine AndrupKommunikationschef
Tlf:27 52 51 06tran@gjensidige.dkCharlotte Brix AndersenKommunikationschefAutoBranchen Danmark
Tlf:31369400Billeder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
2025 bød på markant fald i vejrskader21.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
Trods en våd sommer bød 2025 på et stort fald i antallet af vejrskader hos Gjensidige.
Flere har overtræk lige nu: Denne cocktail gør ondt på pengepungen14.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
Dyre julegaver og festlige højtider presser danskernes økonomi sidst på året i sådan en grad, at det fører til overtræk på kontoen. Det viser nye tal og en undersøgelse, som er lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Julen frister: 6 ud af 10 ændrer disse vaner9.12.2025 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Julesæsonen er over os, og for mange danskere handler det om hygge, nærvær og fællesskab. Det betyder ofte lidt ekstra på tallerkenen, men det er vigtigt at genfinde balancen, lyder rådet.
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum




