Bilruderne lider lige nu
Det viser tal fra forsikringsselskabet Gjensidige, der har udskiftet 40 procent flere forruder i marts i år sammenlignet med sidste år.
Når det gælder bilruder, så deler man skaderne op i to kategorier - reparationer og udskiftninger.
Mens både januar og februar var under mængden af glasskader for samme periode sidste år, var det samlede antal glasskader i marts 2021 på samme niveau som marts 2020.
Til gengæld viser tallene, at langt flere skader end tidligere ender i udskiftning af forruden fremfor reparation. Hos Gjensidige har kunderne fået udskiftet 40 procent flere bilruder i marts i år sammenlignet med sidste år. Den detalje kan næppe tilskrives hverken nedlukning i marts 2020 eller genåbning i marts 2021, men mere det store skift i vejret i år.
“Vi har bevæget os fra nattefrost og til tocifrede varmegrader. Vi havde sågar en dag med 15-18 grader, og så tilbage til nattefrost igen. Det er hårdt for bilruderne, og det betyder, at skaderne udvikler sig. Små stenslag bliver til store revner og kræver udskiftning fremfor reparation,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige.
I autobranchen genkender man naturligvis billedet, for der er her ruderne bliver udskiftet. Her ser man flere glasskader på værkstederne i foråret, hvor solen også står skarpere.
“Det er selvfølgelig vigtigt at få skiftet ruden før skaderne bliver så store, at de ødelægger udsynet, for så bliver det først rigtigt farligt. Vi kender det alle sammen, at man pludselig bliver mere generet af ridserne, når lyset bliver skarpere,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, der er brancheorganisation for bilforhandlere, værksteder, leasingselskaber og autolakerere.
“Særligt i nye biler er forruden blevet et kompliceret stykke elektronik med forskellige sensorer, varmetråde og andet i. Derfor er det vigtigt at få ruden skiftet af fagfolk. Hvis den elektronik ikke virker ordentligt, kan det få fatale følger,” siger Gitte Seeberg videre.
Et godt råd fra fagfolk er at sætte et såkaldt “rudeplaster” på stenslaget så snart det opstår. På den måde kan man undgå at snavs og væske trænger ind i ruden og forårsager større skade, og på den måde kan ruden måske repareres fremfor udskiftes.
Nøgleord
Kontakter
Trine AndrupKommunikationschef
Tlf:27 52 51 06tran@gjensidige.dkCharlotte Brix AndersenKommunikationschefAutoBranchen Danmark
Tlf:31369400Billeder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange unge oplever utryghed på rejse28.3.2024 09:32:00 CET | Pressemeddelelse
Når danske unge vender hjem fra en rejse, er rygsækken ikke kun pakket med store oplevelser og nye venskaber. Desværre oplever nogen, at utryghed påvirker deres rejse. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret23.3.2024 10:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke kun os danskere, der er ved at komme frem fra vinterhi. Det samme gælder for landets mange sommerhuse, der mange steder slår dørene op til en ny sæson i den kommende tid. Derfor er det en god idé at gå huset efter i krogene, så det er klar til de solrige måneder.
Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'20.3.2024 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Undersøgelse: Så mange danskere sløser med deres adgangskoder online14.3.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at en stadig større og vigtigere del af vores liv ligger online, bliver vi samtidig mere sårbare for at få stjålet både personlige oplysninger og værdier på internettet. Alligevel sløser mange danskere med deres adgangskoder til forskellige tjenester, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hver tredje husejer har klimasikret boligen12.3.2024 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Vildere og vådere vejr er blevet en realitet for landets boligejere. 2023 slog alle nedbørsrekorder, og mange har taget budskabet til sig. Inden for de seneste to år har hver tredje husejer gjort noget aktivt for at klimasikre boligen, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum