Billund Lufthavn sprænger passagerrekord for april

April har sendt Billund Lufthavn tilbage på vækstsporet med høj aktivitet på passagersiden. På luftfragtssiden er der flere lyspunkter: Maersk Air Cargo er for alvor kommet i gang med deres operationer og tilfører en del nye kunder til lufthavnen.
Billund Lufthavn er kommet godt i gang med sommerfartplanen med vækst på passagersiden.

Den første måned af sommerfartplanen er gået, og der er gået 345.396 passagerer igennem terminalen, hvilket svarer til en vækst på intet mindre end 8,6 procent sammenlignet med april sidste år.

Påskeferien blev sommerfartplanens første test, og aktiviteten var høj i Billund Lufthavn. De rejsende søgte mod sol og storby. Særligt var storbydestinationerne til blandt andet Bruxelles, Manchester og London populære. Andre søgte mod varmere himmelstrøg til for eksempel Malaga eller Tenerife. Der er meget, der tyder på en god rejsesommer.

– Væksten i april vidner om, at der stadig er et stort rejsebehov, og alt tyder på, at det kommer til at fortsætte i løbet af sommeren. Charterbureauerne spår høj aktivitet, og belægningsgraderne på flyene er virkelig gode, der er meget, der tyder på, at vi får en god sommer i Billund Lufthavn, fastslår Jan Hessellund.

Rutenyheder er kommet godt i luften

I april åbnede Austrian Airlines deres direkte rute til Wien, som betyder, at Lufthansa Group nu giver adgang til alle deres fem netværkslufthavne fra Billund Lufthavn – Frankfurt, München, Zürich, Bruxelles og Wien, hvor både Austrian Airlines og Brussels Airlines er kommet godt fra start. Det samme gælder for ruten til Kangerlussuaq med Air Greenland, som fløj sin første tur nordpå den 26. marts.

Ryanair åbnede den 27. marts ruterne til Berlin og Alghero, mens ruten til Valencia åbner den 3. maj, som er en oplagt sommerdestination. Spies har netop annonceret, at de fra den 25. juni flyver til Lesbos fra Billund Lufthavn.

– Sommerruterne er i den grad kommet godt fra start i Billund Lufthavn, og rutenyhederne er ligeledes kommet godt fra land. Nu ser vi frem til endnu en åbning fra Ryanair, der helt sikkert også får succes med deres rute til Valencia. Ligeledes glæder vi os også til, at Spies udvider deres charterudbud til den skønne græske destination Lesbos, forklarer Jan Hessellund.

Lyspunkter på luftfragten i Billund Lufthavn

På luftfragtssiden blev der fragtet 5.727 tons via Billund Lufthavn. Det svarer til en nedgang på 17,8 procent sammenlignet med sidste år. Fragtmarkedet oplever i øjeblikket nedgang, men i Billund Lufthavn fastholder man fokusset på lyspunkterne.

– Sidste år havde vi nogle store specialforsendelser i lufthavnen, og når markedet generelt oplever nedgang, så giver nedgangen i Billund Lufthavn fin mening. Men vi ser lyst på de aktiviteter, vi har. Maersk Air Cargo er trods tallene kommet rigtig godt i gang og fører nye kunder og nyt gods til lufthavnen, som vi ikke har haft før, afslutter Jan Hessellund.

Faktaboks:

Nye påbegyndte ruter:

• Brussels Airlines til Bruxelles, som flyver alle dage undtagen lørdag.
  • Air Greenland til Kangerlussuaq, som flyver hver onsdag.
  • Austrian Airlines til Wien, som flyver tirsdag, torsdag og lørdag.
  • Ryanair:
    • Til Alghero, mandag og fredag.
    • Til Berlin, mandag, torsdag, lørdag og søndag.

Kommende nye ruter:

• Ryanair til Valencia fra d. 3. maj, som flyver onsdag og søndag.
  • Play til Keflavik fra d. 15. juni, som flyver torsdag og søndag.
  • Spies til Lesbos fra d. 25. juni, som flyver hver søndag indtil slutningen af juli.
    Læs mere om Lesbos og book her: https://www.spies.dk/graekenland/lesbos.