Billund er ny vært for Skole OL-finalerne

Billund, der er ’Børnenes Hovedstad’, skal i de kommende fire år huse Skole OL-finalerne med deltagelse af 12.000 børn fra 4.-8. klasse.
Fotoet må bruges redaktionelt i Skole OL-regi. Fotokredit: Anders Riishede

Der er sved på panden, kampgejst og masser af heppende børn, når finalerne for Skole OL hvert år afvikles for at finde landets bedste klasser i en række idrætsdiscipliner. Fra 2021 til og med 2024 rykker finalerne til Billund, som dermed understreger titlen som ’Børnenes Hovedstad’ i Danmark.

”Vi har svært ved at få armene ned over, at Billund skal være vært for Skole OL-finalerne i de kommende fire år. Ikke nok med at Billund støtter Skole OL økonomisk, så er Skole OL og Billund Kommune simpelthen bare et perfekt match, hvor begge organisationer deler visionen om, at børn bedst udvikler sig og lærer gennem leg og bevægelse,” siger Niels Nygaard, der er formand for Danmarks Idrætsforbund og en af initiativtagerne til Skole OL, og fortsætter:

”Aarhus har dannet en fænomenal ramme om Skole OL-finalerne gennem de seneste år, men som med det rigtige OL, så skifter værtskabet hænder med jævne mellemrum. Vi er overbeviste om, at Billund vil kunne løfte arven efter Aarhus og samtidig sætte sit lokale præg på finalerne, så Skole OL hele tiden kan udvikle og forny sig.”

Skole OL vokser hele tiden både med hensyn til antal deltagere og idrætsdiscipliner. På nuværende tidspunkt består Skole OL af konkurrencer i atletik, bordtennis, bowling, bueskydning, cross, orienteringsløb, roning, svømning, triatlon og ultimate samt parasport for børn med fysiske udfordringer. Fælles for alle discipliner er, at det er hele klassen, der konkurrerer sammen som ét hold, og de tre F’er for fællesskab, færdighed og fairplay går desuden på tværs af de børneolympiske idrætsdiscipliner.

Billund Kommune, som allerede huser børneattraktioner som LEGO House, LEGOLAND og Lalandia, ser frem til at udvide attraktionslisten i 2021 og tre år frem med OL i børnehøjde for 4.-8. klasse.

”Skole OL’s værdisæt passer flot med det, som er kernen i visionen om Børnenes Hovedstad. At involvere børnene og de unge i kommunen og give dem mulighed for at være medværter. Det er jo netop en del af visionen om læring gennem leg, samskabelse og skabende verdensborgere, siger borgmester Ib Kristensen og fortsætter:

Vi glæder os rigtig meget til at byde de omkring 12.000 børn velkommen til Børnenes Hovedstad og til mange gode oplevelser, og jeg er sikker på, at børnene efterfølgende går hjem og inviterer deres forældre og bedsteforældre med til Billund og de mange attraktioner.”

Her i 2020 er Skole OL-finalerne og de fleste lokale stævner desværre aflyst på grund af coronakrisen, men i 2019, som er den senest gennemførte Skole OL-sæson, nåede Skole OL ud i 82 kommuner med deltagelse af over 60.000 elever fra 2.634 klasser fra 626 skoler. Finalerne i Aarhus rundede 11.000 skoleelever.

Om Skole OL

Danmarks Idrætsforbund står sammen med Dansk Atletik Forbund bag Skole OL med støtte fra TrygFonden og Nordea-fonden. Og med støtte fra Ole Kirk’s Fond kan Billund Kommune nu overtage stafetten som finaleværtsby.
Det er fondenes bidrag, der gør, at Skole OL hele tiden kan udvikle sig og udbydes som et gratis idrætstilbud for alle landets 4.-8. klasser. Se mere på www.skoleol.dk.

Derudover samarbejdes der tæt med en række specialforbund i skabelsen af Skole OL, der har været landsdækkende siden 2012 og første gang så dagens lys i 2009 for nogle få lokale skoler i København.

Yderligere kommentarer:

Niels Nygaard, formand for DIF, 20737112
Ib Kristensen, borgmester i Billund Kommune, 79727207
Rasmus Kaufmann, områdechef for Kultur og Fritid i Billund Kommune, 79727601

Fotoet må bruges redaktionelt i Skole OL-regi. Fotokredit: Anders Riishede

Pressefrise

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.