Billund er igen i år en af Danmarks bedste erhvervskommuner

Billund Kommunes indsats for at skabe de bedste rammer for job og vækst belønnes med en flot placering blandt landets 10 bedste erhvervskommuner. Det viser den nyeste udgave af Dansk Industris store årlige undersøgelse Lokalt Erhvervsklima, hvor 7.700 virksomheder medvirker.

- I DI Sydvestjylland er vi meget imponeret af Billund Kommunes vedholdende og effektive arbejde for at tilbyde de bedst mulige forhold for virksomhederne i kommunen. Vi kan se, at virksomhederne er meget tilfredse med næsten alle de erhvervsvilkår, vi måler på, siger formand for DI Sydvestjylland Jens Damgaard.

Billund er i år den ottende bedste erhvervskommune i landet. Det er ottende år i træk, at Billund placerer sig i top 10 i undersøgelsen. Årets placering er et lille skridt tilbage fra sidste års fjerde plads.

Tilfredsheden kommer især til udtryk i virksomhedernes vurdering af kommunens skatter, afgifter og gebyrer, hvor Billund rent faktisk opnår den højeste tilfredshed af alle på landsplan.

- Placeringen er helt fortjent, da Billund Kommune er en af de kommuner i landet med de laveste skatte- og gebyropkrævninger, siger Jens Damgaard.

Billund Kommune scorer også højt i kategorien ”fysiske rammer”. Her opnår kommunen en samlet anden plads på landsplan, og her er det især kommunens udbud af erhvervsgrunde og kommunens arbejde for at kommunens planlægning tager hensyn til erhvervslivets behov, der får rosende ord med på vejen, men også kommunens arbejde for at sikre god bredbåndsdækning er blevet positivt bemærket.

- Vi oplever, at Billund Kommune er meget i kontakt med de lokale virksomheder, og at kommunen er gennemsyret af en kultur om at servicere erhvervslivet på alle niveauer i den kommunale forvaltning.

- Det gælder også kommunens indsats for, at virksomhederne kan få de medarbejdere, de har brug for. Her får samarbejdet med kommunens jobcenter en meget positiv vurdering, siger Jens Damgaard.

Billund Kommunes skoler opnår også en meget fin placering i årets DI-undersøgelse. Dels er Billund en af de kommuner, der evner at dygtiggøre eleverne mest i forhold til det forventede karakterniveau, og dels vurderer virksomhederne, at skolerne er meget dygtige til at samarbejde med virksomhederne, så eleverne kan få et indtryk af fremtidige karrieremuligheder på områdets virksomheder.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 40843207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 33773819.

Lave skatter baner vejen for godt erhvervsklima i Vejen3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Lokalt Erhvervsklima 2018: Esbjerg slår de andre storbyer med flere længder3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Erhvervslivet: Varde er blandt de bedste i Danmark til at få ledige i gang3.9.2018 21:30pressemeddelelse